A digitalizáció korszakában a globális pandémiák és váratlan fordulatok komoly kihívások elé állítják a cégeket: mára a változás vált az új normává. A Roland Berger ezért újfajta alkalmazkodási stratégiát javasol: a 3P keretrendszert a természettudomány és a természet megfigyelésének tanulságai inspirálták.
„Stratégiánkat a természet ihlette. Egy mindent túlélő vállalat olyan, mint egy kaméleon, vagy egy napraforgó: folyamatosan tud alkalmazkodni az éppen fennálló körülményekhez. A tanulmányunkban példaként hozzuk fel a tudományos módszertant, a hangyák vagy méhek közösségalkotását és a legalkalmasabbak fennmaradását is, melyek a megfelelő értelmezés segítségével mind átemelhetők az üzleti életbe” – magyarázza Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi partnere.
Az alkalmazkodóképesség felé vezető első lépés az akadályok megismerése. Ezeket az akadályokat a vállalat vagy megtanulja átugrani, vagy – s ez utóbbi az ideális eset – megtanulja elkerülni. A Roland Berger szakértői szerint a legtöbb vállalat az alábbi hibákat követheti el, ezek akadályozzák a sikeres alkalmazkodásban:
A hogyan helyett a miértre összpontosítanak
Túlságosan leegyszerűsítik a javaslatokat
Hiányzik az önreflexió
Maradi a gondolkodásuk
Túlértékelik a kudarcokat
Hiányzik az iránymutatás
A vállalatoknak az egyensúly elérésére kell összpontosítani, folyamatosan értékelni kell a teljesítményt és az előnyös lehetőségeket, valamint a helyes ütemben és irányba kell tartani ahelyett, hogy egyszerűen kizárólag a változás érdekében változnának meg. Más szóval: a vállalatoknak a 3P – Purpose, Process, People – területeken egyszerre és koherens módon kell cselekedniük.
A 3P keretrendszer
Purpose - Céltudatosság
A célirányos vezetés azt jelenti, hogy a vállalat a fő tevékenyégére fókuszál és minden egyéb üzleti tevékenységet háttérbe szorít. Ahelyett, hogy követve a legerősebb túlélésének elvét, azért küzdene, hogy erősebbé váljon, a sikeresen adaptálódó vállalatnak arra kell összpontosítani, ami egyedivé teszi és azt kell mesteri szintre fejleszteni. Azokon a területeken, amelyek nem tartoznak az értékajánlata fókuszába, a vállalatnak partnerségre kell törekednie értéklánca más tagjaival.
Process - Folyamatok
A keretrendszer második része előírja, hogy a kísérletezésnek folyamatos megközelítési módszerré kell válnia. Az egyes üzleti területeken folyó kísérletekhez szükséges a kulcsfontosságú paraméterek meghatározása, valamint a kifejezetten az ügyfelekre irányított munkákra összpontosítás. A hatékony folyamat biztosítása érdekében a vállalkozásoknak kísérletezniük kell az új technológiákkal, gyorsan le kell számolniuk a sikertelen ötletekkel és push helyett pull értékesítési stratégiát kell alkalmazniuk.
People - Emberek
A munkatársak valódi bevonása csak úgy működhet, ha felöleli a teljes szervezetet. Ezzel kihasználhatjuk a munkaerő kollektív potenciálját. A hierarchia helyett egy olyan erős horizontális kapcsolati hálót kell létrehozni, amely összeköti az egyes területeken dolgozó munkatársakat és biztosítja a vezetés számára az utasítás helyett a facilitátori szerepkört. A sikeresen alkalmazkodó vállatoknál a kultúra és nem a struktúra az összetartó erő. Ehhez azonban el kell engedni a teljes körű kontrollt, meg kell bízni a munkatársakban és meg kell tanulni együtt élni a bizonytalansággal.