Ezért nem működik az egészségpénztári egyenlege (2019.11.01)
A multipayes egészségpénztári tagok jelentős része időben lehetővé tette, hogy a pénztárak elvégezzék a teljes körű azonosításukat. Ha viszont Ön azt tapasztalja ezekben a napokban, hogy nem működik a kártya pénztári alszámlája, ellenőrizze az egészségpénztári online ügyintézésben, hogy mi a teendője.
Ha az Ön egészségpénztári egyenlege kellő fedezetet nyújtana a vásárlásra, és mégis azt tapasztalja, hogy a kártyaelfogadó terminál „nem érvényes kártya” üzenettel elutasítja a 1111 vagy a 1122 kóddal kezdeményezett fizetést, előfordulhat, hogy az Ön teljes körű azonosítását nem tudták elvégezni a pénztárak 2019. október 31-ig.
A pénzmosás és terrorizmus-finanszírozás elleni törvényben előírtak szerint (2017. évi LIII. törvény) a multipayes egészségpénztári tagoknak is el kellett juttatniuk a szolgáltató Patikapénztár vagy Új Pillér Egészségpénztárhoz a szükséges személyes okmányaik másolatát. Az eljárásra a pénzügyi rendszer és valamennyi ügyfél biztonsága érdekében volt szükség.
Azok a pénztártagok, akik nem mutatták be személyazonosító okmányukat és lakcímkártyájukat vagy nem postázták azok aláírt másolatait, valamint nem nyilatkoztak kiemelt közszereplői státuszukról október 31-ig, azzal szembesülhetnek ezekben a napokban, hogy az egészségpénztári számlájukat zárolták a pénztárak. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy hiába áll rendelkezésükre a szükséges egyenleg, nem tudnak fizetni multipayes egészségpénztári alszámlájukról, a többi egyenlegük – iskolakezdési támogatás, ételfogyasztás, ajándék – viszont él.
A korlátozást a törvény írja elő, és mindaddig fennáll, amíg a pénztártag nem adja meg a hiányzó adatait. Azok rögzítése után viszont azonnal feloldható, és lehetővé válnak az újabb tranzakciók a pénztártag egyenlege terhére.
Mit kell tennem, ha nem tudom használni az egészségcélú megtakarításom?
Személyes ügyfél-azonosítás
A 1022 Budapest, Bimbó út 18. szám alatt ügyfélfogadási időben mutathatja be érvényes személyazonosító okmányát, lakcímkártyáját. A helyszínen írásban nyilatkozni kell arról is, hogy kiemelt közszereplőnek – annak közeli hozzátartozójának, közeli kapcsolatban álló személynek – minősül-e. Elsődlegesen a politikusok, magas beosztású állami vezetők, diplomaták tartoznak e körbe.
Az ügyfélszolgálaton az azonosítás során lemásolják az Ön lakcímét és személyazonosságát igazoló fényképes okmányait, amely dokumentumokat a pénztár a törvény értelmében köteles tárolni. A rendelkezésünkre bocsátott információkat az európai általános adatvédelmi rendelet (GDPR) értelmében kizárólag a Pmt.-ben előírt teljes körű ügyfél-azonosítás céljából használjuk és tároljuk.
A személyes azonosítás elvégzését követően azonnal használni tudja egyenlegét.
Ügyfél-azonosítás postai úton
A törvény lehetővé teszi, hogy a pénztártagok postán küldjék el (1535 Budapest Pf.: 861.) az azonosításhoz szükséges okmányaik másolatát. Ebben az esetben kérjük, hogy mielőbb adja postára
az érvényes személyazonosító okmánya mindkét oldalának olvasható másolatát aláírva,
az érvényes lakcímkártyájának csak a lakcímet tartalmazó oldalának olvasható másolatát aláírva,
Az azonosításról bővebb tájékoztatást a pénztárak ügyfélszolgálata ad. Postai azonosítás esetén az egyenleg zárolását a szükséges okmányok hiánytalan beérkezését követő 5 munkanapon belül oldják fel a pénztárak. Amennyiben időközben igénybe venné egészségcélú megtakarítását, kérjen készpénzfizetési számlát a szolgáltatónál, amelyet a zárolás törlését követően utalnak a pénztárak a benyújtott bankszámlára.