Új szerepben a szeretet (2016.06.01)

A szeretet és ajándékozás bizonyos jelenségekre megfelelőbb válasz lehet, mint a hasznosság vagy az önzés. Ha azt szeretnénk, hogy a kollégák gondolkodjanak, alkossanak, az eddigiektől eltérő motiválókra, családiasabb cégmodellre van szükség – hangzott el az Objektív Kutató Intézet Adózás és foglalkoztatáspolitika című konferenciáján.

Dr. Trautmann László, a BCE Közgazdaságtudományi Kar Mikroökonómia Tanszékének vezetője, az Objektív Kutató Intézet kutatási igazgatója szerint az a kérdés, hogy hogyan lehet motiválni a 21. században. Korábban a nevelési elv a létbizonytalanság volt, ebben azonban az automatizáció új hulláma komoly változást hozott: eldöntötte munkavállaló és gép között az árversenyt.

– A kínai órabér magasabb, mint a gépek üzemi költsége, így ott várhatóan tömeges lesz az élőmunka kiváltása. Ehhez nyilván alkalmazkodnia kell a vállalatnak és munkavállalónak is, és az is nyilvánvaló, hogy az új korszak nem lesz mentes a politikai feszültségektől se. A munkavállalóink jobb kihasználása érdekében új iparpolitikára és új fejlesztési fókuszra van szükség – vonta le a következtetést Trautmann, aki szerint a kilencvenes évek ipari leépítései, majd a kilencvenes évek közepét jellemző toyotizmus – amikor az automatizációt a munkaszervezésre és a logisztikára alkalmazzák – után az alkotás örömét hirdető google-modell időszaka következett. Most ezt a felszabadult érzést kell kiterjeszteni a gazdaság többi szegmensére például úgy, hogy a teljesítményelv kerül a középpontba.

– A ma vállalatának kultúrát kell közvetítenie, de ez a változás nem magától megy végbe, a bizalmon alapuló kultúra visszaépítéséért tenni kell. Ha azt szeretnénk, hogy a kollégák gondolkodjanak, alkossanak, az eddigiektől eltérő motiválókra, családiasabb cégmodellre van szükség. A közgazdaságtudományban is megjelent a szeretet, ajándékozás fogalma, mert ez bizonyos jelenségeket jobban megmagyaráz, mint a hasznosság vagy az önzés – érvelt a Budapesti Corvinus Egyetemen tartott konferencián az Objektív kutatási igazgatója.

Ösztönzők egykor és ma az Objektív kutatói szerint


Vissza

Multi-Pay Zrt.
Székhely:
1022 Budapest, Bimbó út 18.
Ügyfélszolgálat: (06 1) 210 9797
Telefon: (06 1) 210 9774
E-mail cím:
multi-pay@multi-pay.hu
Bankszámlaszám:
10702019-65910144-51100005
Copyright © Multi-Pay Zrt. Minden jog fenntartva.
map0_0 map1_off map2_off map3_off map4_off map5_off map1_on map2_off map3_off map4_off map5_off map0 map2_on map1_off map3_off map4_off map5_off map0 map3_on map1_off map2_off map4_off map5_off map0 map4_on map1_off map2_off map3_off map5_off map0 map5_on map1_off map2_off map3_off map4_off map0 map0_0 map1_off map2_off map3_off map4_off map5_off