Kutatások szerint a munkavállalók többsége számít az év végi pluszpénzre. A juttatás több mint egy havi pluszfizetés, motiváló, munkaerő-megtartó hatással is bír. Ezért sem mindegy, hogy kinek és milyen formában adjuk.
Az év végi bónusz erősíti a munkáltatók és munkavállalók közötti kapcsolatot és hozzájárul az ünnepi hangulathoz. Nem véletlen, hogy a versenyszféra vállalatai közül sokan élnek ezzel a juttatással: az MKIK Gazdaság- és Vállalkozáskutató Intézet (GVI) tavaly októberi felmérése alapján a versenyszférához sorolt hazai cégek 26%-a tervezte, hogy jutalmat oszt év végén. A vállalkozás mérete alapján azonban nagy a szórás. A felmérés szerint az 1–9 fős mikrovállalkozásoknak mindössze a negyede (25%) lepi meg karácsonyi bónusszal a dolgozóit, ugyanez az arány a 10–49 fős kisvállalkozásoknál már 50%, az 50–249 fős középvállalkozásoknál pedig 63%. A nagyvállalatok (250 fő feletti foglalkoztatotti létszám) ennél is nagyobb arányban, 72%-ban jutalmazzák munkavállalóikat. Az 1825 hazai vállalkozás megkérdezésével készült vizsgálat arra is rámutatott, hogy azok a cégek, amelyek élnek a karácsonyi jutalmazás eszközével, túlnyomó részben, 83%-ban pénzbeli bónuszt (is) adnak az alkalmazottaknak.
Bár a GVI kutatása nem vizsgálta, hogy az ajándékpénz, hogyan hat a dolgozók teljesítményére, más felmérésekből látszik, hogy az növeli a munkavállalók lojalitását és a motivációjukat. Egy görög kutatás például azt állapította meg, hogy a bónusz kifizetése után átmenetileg növekedett az ügyfélszolgálatosok és az ügyfelek közötti telefonbeszélgetések időtartama, vagyis az alkalmazottak több időt fordítottak egy-egy ügyfélre – írja az Mfor.hu.
A dolgozói elvárásokat nem befolyásolja a munkáltató mérete és a működési területe, de a cég anyagi lehetőségeit erősen meghatározza mindkét tényező. Egyre több vállalat ismeri fel, hogy a csekély értékű ajándék kihasználásával kedvezőbb feltételekkel, több munkavállalónak tud karácsonyi pénzt adni.
– Tapasztalataink szerint a nagyvállalatok és a kkv-k is jelentősen tudják csökkenteni a munkavállalók elvándorlását multipayes pulykapénzzel. Idén különösen megéri ezt csekély értékű ajándékként adni. A bérnél lényegesen kedvezőbben, 33,04 százalékkal adózó juttatás éves szinten akár 80 ezer forint is lehet, amit a cégek vagy papír- vagy elektronikus utalványon adhatnak. Partnereink visszajelzése alapján a dolgozók általában jobban örülnek a kártyás juttatásnak: a plasztik éppen olyan kényelmesen és biztonságosan használható, mint a bankkártya – mutat rá Koleszár Éva, a céges kártyás juttatások nyújtására specializálódott Multi-Pay Zrt. ügyfélkapcsolati vezetője.
Idén egész évben érezhető volt a Multi-Pay kártya iránti megnövekedett kereslet, októberben pedig tovább nőtt az érdeklődés a hazai piacon elérhető egyetlen elektronikus utalvány iránt. Sok cég inkább már most megrendeli dolgozóinak a névre szóló kártyát, amelyet karácsony körül töltenek majd fel a 80 ezer forintos csekély értékű ajándék juttatással. Van olyan vállalat, amely azért döntött a Multi-Pay mellett, mert így ki tudja használni a csekély értékű ajándék kedvező adózását, és a keretösszegen felüli pulykapénzt is fel tudja tölteni ugyanarra a kártyára. Mindezt egy utalással, minimális adminisztráció mellett.
Az országosan közel 5000 szolgáltatónál, 53 ezer terminálon költhető kártyával a dolgozók saját igényeik szerint, a kártya négyéves lejárati idején belül tetszőlegesen használhatják fel az ajándékpénzt tetszőlegesen többek között élelmiszerre, ruházatra, műszaki cikkekre, kozmetikumokra. Az sem elhanyagolható szempont, hogy ha sikere volt a karácsonyi ajándéknak, a kedvezményes adózású csekély értékű ajándékot akár beemelhetjük a jövő évi cafeteriarendszerünkbe is.