2019. november
1. Év végi juttatások Multi-Pay® módra

Év végén sok cég extrapénzzel is szeretne köszönetet mondani munkavállalóinak az egész éves együttműködésükért. Sem a munkáltatónak sem a dolgozónak nem mindegy, hogy végül az adott keretből mennyi pénznek örülhetnek a kollégák. Három lehetőséget mutatunk.

Érdemes átgondolni, hogy a kedvezményesen adózó lehetőségek közül van-e, amit még nem használtunk ki és például kevés adminisztrációval feltölthetjük a Multi-Pay® kártyára, amit a dolgozó kényelmesen tud költeni.

Ilyen lehet a csekély értékű ajándék, ami idén a minimálbér 10%-áig adható 38,35%-os adóval, egyes meghatározott juttatásként. Igaz ezekkel a feltételekkel az év során csak egyszer adhatjuk a 14 900 forintot, de a törvény alapján nemcsak a munkavállalónak, hanem a közeli hozzátartozójának is. Ehhez nem kell mást tennünk, mint beazonosítani a közeli hozzátartozót akár egy egyszerű írásos nyilatkozattal, amely tartalmazza a munkavállaló és a rokon nevét, valamint a rokoni fokozatot.

Karácsonyi Multi-Pay® akció!

Ne hagyja ki év végi akciónkat, amely keretében az első 1000 munkavállaló számára ingyen biztosítjuk a Multi-Pay® ajándékkártyát. Nemcsak a cég szerezhet örömet munkavállalóinak, hanem a dolgozók is meglephetik családtagjaikat karácsonyra a céges ajándékkártya segítségével, amely többek között a Tesco, Auchan, Spar, MediaMarkt, Decathlon, Jysk, Líra, Takko üzleteiben is költhető. A részletekért keresse Koleszár Évát a multi-pay@multi-pay.hu címen.

Egy négytagú családnak például 59 600 forintot tudunk adni 38,35%-os adózással névre szóló Multi-Pay® kártyán. A család az összeget rugalmasan költheti az elektronikus kártyát elfogadó üzletekben – közel 5000 helyen, többek között szinte az összes nagyobb élelmiszerláncnál – akár egy vásárlás alkalmával vagy több részletben. Az elfogadóhelyeink listáját ITT találja.

Mivel a 2019-ban a Multi-Pay® kártyára feltöltött egyenlegek az idei szabályok szerint adóznak akkor is, ha a munkavállaló az egyenlegét csak 2020-ban használja fel, az idő sem szab korlátot a juttatás felhasználásának. A törvény szerint a juttatás napjára vonatkozó szabályok alapján kell megfizetni az adót, vagyis adózási szempontból a multipayes juttatások esetében a feltöltés, és nem a költés időpontja a döntő szemben például az adómentesen adható kulturális szolgáltatásra vagy sportrendezvényre szóló belépővel, bérlettel. Ebben az esetben a kifizetés akkor számít idei juttatásnak, ha a jeggyel látogatható esemény is 2019-ben van.

Szintén 38,35%-os adózással adhatunk egészségpénztárba fizetett célzott támogatást. A Multi-Pay® stratégiai partnerpénztárai készen állnak az év végi rohamra akár új, akár régi partnerek esetében. Azoknak a munkáltatóknak, amelyek az év során már megkötötték a célzott támogatási szerződést, nem kell mást tenniük, mint beírni a havi adatszolgáltatásban a pulykapénzzel emelt összeget.

Nem bonyolultabb a dolguk a cégeknek, amelyek idén nem adtak célzott egészségjuttatást, de az év végi dolgozói juttatást szívesen adnák egészségcélra. Ők a Patikapénztár és az Új Pillér oldaláról letölthető támogatási szerződés kitöltésével jelezhetik a pénztárak felé a szándékukat. A támogatást a már meglévő Multi-Pay® kártyájukkal is költhetik az adott pénztárakban tagsági jogviszonnyal rendelkező munkavállalók. Aki még nem pénztártag, az online belépéssel néhány perc alatt azzá válhat ITT vagy ITT.

Válasszon kínálatunkból! Célzott támogatással többek között hozzájárulhat dolgozói magánegészségügyi költéseihez, gyógyszerkiadásaikhoz és akár szolgáltatásalapú egészségbiztosítást is köthet számukra. Ha felkeltettük érdeklődését, keresse munkáltatói kapcsolattartóját.

Többet szeretne tudni az egészségpénztárba fizetett célzott támogatásról? Kattintson ide!


A Multi-Pay® kártya különleges ajánlata a saját termékre, szolgáltatásra költhető egyenleg biztosítása, amely 2019-ben slágertermék volt: az összes multipayes forgalom több mint 75%-át ez a szolgáltatás adta. Jóllehet a juttatás bérként adózik, de a dolgozóink nálunk költik el a pénzt, ami elsősorban a kereskedelemben tevékenykedő cégek számára érdekes.

A munkavállalók és a családtagjaik általában szeretik a vállalat termékeit, ezért szívesen vásárolják meg a mindennapi életben szükségeseket házon belül, amivel pénzt és időt is spórolnak. A boltnak is jó: a saját munkavállalói is vevőkké válnak, a juttatás végül visszafolyik, növeli az üzlet forgalmát.

A kártyás juttatás kényelmes és biztonságos a munkáltatónak, akik

  • a már jól ismert, könnyen kezelhető, ügyfélbarát elektronikus felületen intézhetik a juttatással kapcsolatos teendőket, tölthetik fel a bevallásokat, ellenőrizhetik a teljesítéseket.
  • Az összeget egyben, számla ellenében kell elutalni a Multi-Pay®-nek, a munkavállalók pedig két munkanapon belül költhetik a pulykapénzt.

Ha érdekli a saját termékre fordítható juttatás, írjon Koleszár Évának a multi-pay@multi-pay.hu címre és kérje év végi kedvezményes ajánlatunkat.

Fotó: unsplash.com

2. Ugyanakkora ráfordításból adjon többet dolgozóinak év végén is!

Az alábbi táblázatból kiderül, hogy mennyivel kaphat többet a munkavállaló egy jól megválasztott juttatási céllal. Persze a dolgozói igény sem mellékes! Hiába kerül néhány forinttal több a SZÉP Kártyára, ha már az eddigi juttatást sem tudta kihasználni a család.

Önmagában attól, hogy valahol magasabbak a fizetések, mint más cégnél, még nem válik egy munkahely vonzóvá. Lényegesebb szempont a munkavállalók szemében a stabilitás, a pénzbeli és egyéb juttatások megléte, de még az is, hogy a munkahely közel legyen az otthonhoz – derül ki a Groupama kutatásából. Ha pedig két, egyébként főbb jellemzőit tekintve (fizetés, otthontól való távolság, munkakör, stb.) azonos munkahely közül kell választani, a munkahely kínálta lehetőségek fontosságát az élethelyzethez köthető körülmények nagyon erősen befolyásolják.

A biztosítótársaság felmérése szerint az egészségpénztári juttatás összességében a legvonzóbb juttatásnak számít, a válaszadók 41%-a jelölte számára fontosként, a gyermeket nevelők körében azonban még inkább preferencia, közülük 47% választaná ezt a juttatást. A fizikai dolgozók esetében a többiektől eltérően a táppénz kiegészítés is kiemelkedő jelentőséggel bír. A falvakban élő munkavállalók a biztonságos, egészségmegőrzést biztosító munkakörülményeket sorolják az átlagnál előrébb, az 50–59 éves korosztály számára a nyugdíjbiztosítás is az abszolút favoritok között van.

A munkáltatóknak tehát rendkívül változatos munkavállalói igényeket kell kielégíteniük, ha munkavállalóik szempontjait figyelembe szeretnék venni, és az sem mellékes, hogy a juttatás mennyibe kerül a cégnek.

Mibe kerül 2019-ben 35 ezer forint munkáltatói juttatás?

  SZÉP egyenleg Munkabér, saját termékre költhető juttatás Pénztári célzott támogatás, csekély értékű ajándék
Munkavállalót megillető év végi pluszpénz (Ft) 35 000 35 000 35 000
A juttatás munkavállalói adóval növelt összege (Ft) 35 000 52 631 35 000
A juttatás növelve a munkavállaló és a munkáltató terheivel (Ft) 46 375 62 631 48 423
Teljes ráfordítás-mutató (%) 132,50% 178,95% 138,35%
Összes adótartalom %-ban 24,53% 44,12% 27,72%
Összes megtakarítás a bérhez képest (Ft) 16 256 0 14 209
SZÉP lehetőségek


Az év végén adható multipayes juttatásokat az első pontban ismerheti meg részletesen.

Fotó: unsplash.com

3. Már él a multipayes befizetési akció!

A multipayes egészségpénztárak amúgy is a kedvező költségszerkezetű kasszák közé tartoznak, de a novemberi kedvezményes befizetéssel egyenesen verhetetlenekké válnak. A hónap során beérkező forintok jelentős hányada után a pénztár elengedi a működési költséget.

Azok, akik az év első tíz hónapjára – vagy a 2019-ben belépők a belépésük hónapjától számolva – befizették az alapszabályban meghatározott minimális hozzájárulást, a november 1. és november 30. között beérkező befizetésük 30 000 forint feletti részéből nem fizetnek működési és likviditási költséget. Azok sem maradnak le az akcióról, akiknek tagdíjelmaradásuk van, de a befizetésüknek csak az elvárt hozzájárulás feletti hányadára érvényes a kedvezményes költségelvonás.

Ha esetleg elmaradása van, pótolhatja online bankkártyás befizetéssel. Annak érdekében, hogy ne legyen elmaradása, válassza az állandó utalási megbízást: az online bankkártyás befizetési felületen beállíthat egy tetszőleges összeget, amelyet a bank minden hónapban a beállítás napjával megegyező napon automatikusan átvezet a bankszámlájáról az egészségszámlájára. A tranzakció ingyenes, és jár utána a 20% szja-visszatérítés.

A Patikapénztár akció részleteit ITT, az Új Pillér akció részleteit ITT olvashatja.

A 2019-es akciós befizetés beérkezési határideje

Az állam hosszú évek óta változatlan feltétekkel adókedvezményt nyújt az öngondoskodóknak. A NAV évi legfeljebb 150 ezer forintot átutal a pénztártag egészségszámlájára az illető adott évre befizetett személyi jövedelemadójából. A kedvezmény jár

  • minden befizetett forint után (20%),
  • a pénztári számlán 24 hónapra lekötött megtakarítás után (10%),
  • és az év során igénybe vett, és az orvos által kiállított egészségtervvel igazolt prevenciós szolgáltatások ára után (10%).

A három kedvezmény együttesen nem haladhatja meg a 150 ezer forintot. (Ha csak a befizetéseink után vesszük igénybe és szeretnénk kihasználni a maximális összeget, az év során 750 ezer forintot kell befizetnünk). A visszatérítést minden pénztártag kihasználhatja, ráadásul az e-SZJA bevezetésének köszönhetően ez már semmilyen pluszteendővel nem jár!

Az akció is minden pénztártagra vonatkozik, arra is, aki a munkáltatójától célzott támogatásként kap egészségpénztári juttatást. Nekik is megéri a jövedelmükből félre tenni egészségszámlájukra, hiszen az egyéni befizetésükből a pénztár valamennyi szolgáltatására költhetnek függetlenül a munkáltatójuktól kapott juttatás céljától. És még az adóvisszatérítést is ki tudják használni.

4. Ez lehet az oka, ha nem működik az egészségpénztári egyenlege

A multipayes egészségpénztári tagok jelentős része időben lehetővé tette, hogy a pénztárak elvégezzék a teljes körű azonosításukat. Ha viszont Ön azt tapasztalja ezekben a napokban, hogy nem működik a kártya pénztári alszámlája, ellenőrizze az egészségpénztári online ügyintézésben, hogy mi a teendője.

Ha az Ön egészségpénztári egyenlege kellő fedezetet nyújtana a vásárlásra, és mégis azt tapasztalja, hogy a kártyaelfogadó terminál „nem érvényes kártya” üzenettel elutasítja a 1111 vagy a 1122 kóddal kezdeményezett fizetést, előfordulhat, hogy az Ön teljes körű azonosítását nem tudták elvégezni a pénztárak 2019. október 31-ig.

A pénzmosás és terrorizmus-finanszírozás elleni törvényben előírtak szerint (2017. évi LIII. törvény) a multipayes egészségpénztári tagoknak is el kellett juttatniuk a szolgáltató Patikapénztár vagy Új Pillér Egészségpénztárhoz a szükséges személyes okmányaik másolatát. Az eljárásra a pénzügyi rendszer és valamennyi ügyfél biztonsága érdekében volt szükség.

Azok a pénztártagok, akik nem mutatták be személyazonosító okmányukat és lakcímkártyájukat vagy nem postázták azok aláírt másolatait, valamint nem nyilatkoztak kiemelt közszereplői státuszukról október 31-ig, azzal szembesülhetnek ezekben a napokban, hogy az egészségpénztári számlájukat zárolták a pénztárak. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy hiába áll rendelkezésükre a szükséges egyenleg, nem tudnak fizetni multipayes egészségpénztári alszámlájukról, a többi egyenlegük – iskolakezdési támogatás, ételfogyasztás, ajándék – viszont él.

A korlátozást a törvény írja elő, és mindaddig fennáll, amíg a pénztártag nem adja meg a hiányzó adatait. Azok rögzítése után viszont azonnal feloldható, és lehetővé válnak az újabb tranzakciók a pénztártag egyenlege terhére.

Mit kell tennem, ha nem tudom használni az egészségcélú megtakarításom?

Személyes ügyfél-azonosítás

A 1022 Budapest, Bimbó út 18. szám alatt ügyfélfogadási időben mutathatja be érvényes személyazonosító okmányát, lakcímkártyáját. A helyszínen írásban nyilatkozni kell arról is, hogy kiemelt közszereplőnek – annak közeli hozzátartozójának, közeli kapcsolatban álló személynek – minősül-e. Elsődlegesen a politikusok, magas beosztású állami vezetők, diplomaták tartoznak e körbe.

Az ügyfélszolgálaton az azonosítás során lemásolják az Ön lakcímét és személyazonosságát igazoló fényképes okmányait, amely dokumentumokat a pénztár a törvény értelmében köteles tárolni. A rendelkezésünkre bocsátott információkat az európai általános adatvédelmi rendelet (GDPR) értelmében kizárólag a Pmt.-ben előírt teljes körű ügyfél-azonosítás céljából használjuk és tároljuk.

A személyes azonosítás elvégzését követően azonnal használni tudja egyenlegét.

Ügyfél-azonosítás postai úton

A törvény lehetővé teszi, hogy a pénztártagok postán küldjék el (1535 Budapest Pf.: 861.) az azonosításhoz szükséges okmányaik másolatát. Ebben az esetben kérjük, hogy mielőbb adja postára

  1. az érvényes személyazonosító okmánya mindkét oldalának olvasható másolatát aláírva,
  2. az érvényes lakcímkártyájának csak a lakcímet tartalmazó oldalának olvasható másolatát aláírva,
  3. a pénztárak oldaláról letölthető közszereplői nyilatkozatot (Patikapénztár, Új Pillér Egészségpénztár) kitöltve és aláírva.

Az azonosításról bővebb tájékoztatást a pénztárak ügyfélszolgálata ad. Postai azonosítás esetén az egyenleg zárolását a szükséges okmányok hiánytalan beérkezését követő 5 munkanapon belül oldják fel a pénztárak. Amennyiben időközben igénybe venné egészségcélú megtakarítását, kérjen készpénzfizetési számlát a szolgáltatónál, amelyet a zárolás törlését követően utalnak a pénztárak a benyújtott bankszámlára.

Fotó: freepik.com

5. A jövő évi juttatások tervezésénél ezt feltétlenül vegye figyelembe!

Hamarosan startol a multipayes egészségpénztárak új terméke, a szolgáltatásalapú egészségbiztosítás. A juttatást adhatja a munkáltató célzott támogatásként, és kedvező áron elérhető lesz a pénztártagoknak is csoportos biztosítás formájában.

Munkáltatóként – profitorientált üzleti szereplőként – olyan juttatási csomagot célszerű kialakítani, ami win-win szituációt eredményez munkavállaló és munkáltató között.

A dolgozó számára biztosított egészségbiztosítás ilyen: az egészséges és boldog munkavállaló lojális a cégéhez, kevésbé ugrik a konkurencia hívására, kevesebb napot tölt betegállományban és hatékonyabban dolgozik. Úgy látjuk, 2020-ban a Multi-Pay® stratégiai partnerpénztáraiban hamarosan startoló szolgáltatásalapú egészségbiztosítás lesz az egyik legkedveltebb céges juttatás. Nemcsak azért, mert a bérre rakódó 78,95%-os közteherrel szemben a célzott támogatás 38,35%-kal adózik, hanem azért is, mert a dolgozó a nettó béréből csak lényegesen magasabb áron jutna biztosítási szolgáltatáshoz. Pedig az igény egyértelmű: a háztartások közvetlen egészségügyi kiadásai 2016-ban 775 milliárd forintot tettek ki a KSH adatai szerint.

Mit és mennnyiért?

Kutatások szerint az emberek a fizetésért mennek a céghez, de a stresszmentes munkahelyi légkör, a gondoskodás, a megbecsülés tartja ott őket. Az egészségbiztosítás csomagtól függően havi 5000–10000 forintba kerül, de ezért a pénzért elérjük, hogy nem kell belemennünk a versenytársakkal folytatott bérharcba, anélkül is vonzó munkahely leszünk. Ezután pedig jogos elvárássá válhat, hogy a munkavállalónk munkaidőn kívül menjen orvoshoz és használják a csomagban lévő szűrővizsgálatokat is megelőzve a nagyobb bajt. Munkaszervezés szempontjából az sem mellékes, hogy a biztosítottnak betegútszervező segít eligazodni az egészségügyi dzsungelben: a szakember tudja, a problémával hová kell fordulni, hogy hatékony ellátást kapjon és vállalja, hogy 3 munkanapon belül leszervezi a vizitet, természetesen a betegnek alkalmas időpontra. Ez is csökkenti a munkából kieső napok számát. Arról nem is beszélve, hogy a magánellátás sokkal gyorsabb gyógyulási idővel kecsegtet, mint az állami kórházak. A gyors diagnosztika (ha van biztosítása a munkavállalónak, a nagyértékű képalkotó diagnosztikai vizsgálatra sem kell hónapokig várni), az egynapos sebészet – a Patika-csoport és biztosító partnerei által összeállított csomagban ez is szerepel – és a szakszerű utógondozás eredményeképpen a több hónapos táppénz helyett akár egy hét múlva munkába állhat a dolgozó.

Mivel az egészséges munkavállaló éppúgy versenyelőnyt jelent a néhány főt foglalkoztató kisvállalatok, vagy a jelentős foglalkoztatónak számító nagyvállalatok számára, a PatikaCare kialakításánál fontos szempont volt, hogy olyan költséghatékony, a teljesítmény elismerésére alkalmas és a cég CSR-stratégiájába illeszthető juttatást nyújtson, amely vállalatmérettől függetlenül látványos eredményeket hoz 2020-ban.

Fotó: freepik.com

6. Készüljön fel még idén a jövő évben foglalkoztatott gyakornokokra

A Multi-Pay® kártyára feltöltött összeg legnagyobb részét a céges saját termék és szolgáltatás tette ki (erről ITT írtunk), a második helyre viszont az ételfogyasztás került idén. A céges étkezési hozzájárulások biztosítására jelenleg a Multi-Pay® kínálja az egyik legkényelmesebb megoldást.

Idén januárban számtalan gyakornokokat, ösztöndíjas diákokat alkalmazó cég szembesült a problémával, hogy hogyan biztosítsa számukra a törvényben előírt étkezési juttatást. Az iskolai rendszerű szakképzésben részt vevő tanulók juttatásairól szóló miniszteri rendelet szerint a vállalatoknak a gyakorlati képzési napokon minden tanulónak egyszeri kedvezményes étkezést vagy étkezési költségeihez természetbeni hozzájárulást kell adniuk. A rendelet úgy fogalmaz: „az étkezésről meleg – kivételesen indokolt esetben hideg – élelem biztosításával a gyakorlati képzést szervező a helyileg szokásos módon köteles gondoskodni.” A szakképzésről szóló 2011. évi CLXXXVII. törvény 68. § (1) így említi a kötelezettséget: „a tanulót a gyakorlati képzésével összefüggésben kedvezményes étkeztetés, útiköltség-térítés, munkaruha, egyéni védőfelszerelés (védőruha), tisztálkodási eszköz és kötelező juttatások illetik meg.”

A diákok által kedvelt juttatásnak számtalan– törvényi, kényelmi és gyakorlati – elvárásnak kell megfelelnie. Ilyen például, hogy ez az összeg a törvényben meghatározott célra költhető: a diákok szigorúan csak és kizárólag fogyasztásra kész élelmiszert vásárolhat az adómentesen adható forrásból. A munkáltató számára fontos az is, hogy kényelmesen – kevés adminisztrációval és rárakódó költséggel – biztosítsa a támogatást, míg a diákok szeretnék biztonságosan és egyszerűen költeni. 2019 során a Multi-Pay® kártya bizonyította, hogy mindennek eleget tesz: a feltöltött összegek közel 23%-a érkezett az étkezési Multi-Pay® kártyára.

A Multi-Pay® 2020-ban is kényelmes és NAV-kompatibilis megoldást ígér: az étkezési hozzájárulást külön alszámlán kezeli, amely lehetővé teszi a pénz dedikált költését az elfogadóhelyeken. Az országszerte több mint 3000 üzlet listáját ITT találja, de igény esetén lehetséges, hogy egy, a munkáltató által megjelölt elfogadóhelyre korlátozódjon az ételfogyasztási egyenleg költése.

A munkáltatók számára online feltöltési felületet alakítottunk ki, hogy egyszerűen és gyorsan biztosíthassák a juttatást. Általában a cégek havonta egyszer utalnak, de olyan is van, aki az egész évben foglalkoztatott diák számára egyben tölti fel a támogatást.

Miért éri meg?

  • Nem kell bajlódni az utalványok nyilvántartásával, tárolásával, kiosztásával.
  • A vállalat könnyen kezelhető, ügyfélbarát elektronikus felületen intézheti a juttatással kapcsolatos mindennapi teendőit, töltheti fel a havi bevallásokat, ellenőrizheti a teljesítéseket.
  • A számla alapján utalt összeget a diákok két munkanapon belül költhetik.
  • A fiatalok szeretik a modern fizetőeszközt, amellyel könnyedén költhetik az étkezési támogatást.
  • Elvesztés esetén a Multi-Pay® kártya pótolható, az elvesztett kártya letiltható és az azon lévő egyenleg az új kártyára kerül.

Természetesen nemcsak a diákoknak, hanem a cég bármely dolgozójának érdemes multipayes étkeztetést biztosítani. A munkáltatókon kívül pedig néhány támogató segélyszervezet is a Multi-Payben talált partnert, hogy szigorúan csak ételvásárlásra fordítható támogatást adjon az arra jogosult tagjainak vagy az általa megnevezett körnek.

Fotó: unsplash.com