2020. február
1. 10 éves a Multi-Pay®: egy kártya, számtalan juttatás

Az idén 10 éves Multi-Pay® remek társa azoknak a munkáltatóknak, amelyek sokszínű javadalmazási rendszert kínálnak munkatársaiknak. A fizetőkártyán kínált céges juttatások nemcsak a bérre rakódó költségek optimalizálásában segítenek, hanem növelik a dolgozók elégedettségét, lojalitását, hozzájárulnak a hatékony munkavégzéshez. Az előnyök vállalatmérettől függetlenek.

Mivel a Multi-Pay® kártya egyben kezeli a juttatásokat, használatával minimálisra csökken a céges adminisztráció. Online feltöltési felületet biztosítunk a juttatásokhoz szükséges adatszolgáltatásra, az ennek alapján kalkulált összeget pedig havonta egyszer kell elutalni díjbekérő ellenében. A munkavállalók a pénzt két munkanapon belül tudják költeni. A konstrukcióvak a kisebb vállalatok, akár néhány fős vállalkozások is kihasználhatják a béren felüli juttatásokban rejlő előnyöket anélkül, hogy ehhez cafeteriatanácsadóra vagy dedikált munkatársra lenne szükségük.

A sokzsebes kártyának köszönhetően a dolgozók pénztárcájában minden juttatás ott lapul egy kártyán az egészségpénztári egyenlegtől kezdve a szabadon költhető csekély értékű ajándékon át a cég saját termékének megvásárlására kapott forintokig. A kártyával többek között a legnagyobb hipermarketekben, sportáruházakban, gyógyszertárakban lehet fizetni, országszerte közel 5000 üzletben. A zsebek kiválasztására a kártyán feltüntetett négyjegyű kódok szolgálnak. Elvesztés esetén a Multi-Pay® kártya pótolható, az elvesztett kártya letiltható és az egyenleg az új kártyával tovább költhető.

Csekély értékű ajándék
Egészségbiztosítás
Egészségpénztári célzott támogatás
Egészségpénztári célzott támogatás önsegélyező szolgáltatásra
Egészségpénztárba fizetett munkáltatói tagdíj-hozzájárulás
Céges saját termék és szolgáltatás
Gyakornokok/diákok kötelező étkezési hozzájárulása


Fotó: pexels.com

2. Hamarosan az egészségpénztári számláján tudhatja az adó-visszatérítést

A Multi-Pay® kártyával is költhető egészségpénztárak tagjai 2020 során összesen 620 millió forint szja-visszatérítésre számíthatnak a Patika-csoport előzetes adatai szerint. Ez 27%-os növekedés a tavalyi eredményekhez képest, ami az egészségcélú megtakarítási hajlandóság erősödését jelzi.

Már egy hónapja elérhető az idei e-szja rendszer. Minden aktuális bevallási információ megtalálható a NAV honlapján, sőt, akik teljes egészében maguk készítik a bevallásukat, már hozzáférhetnek a 19SZJA webes kitöltő programhoz is ezen a linken. A törvényi határidőnek megfelelően a Patikapénztár és az Új Pillér Egészségpénztár is postázta az adóbevalláshoz szükséges igazolásokat, így a pénztártagoknak minden információ a rendelkezésükre áll az adó-visszatérítés érvényesítéséhez. A hibátlanul benyújtott bevallást követően legkésőbb 30 nappal a NAV utalja az összeget.

Az sem marad le a neki járó forintokról, aki nem akar maga bajlódni a bevallással. A hatóság idén is minden adózónak – a magánszemélyeken túl az egyéni vállalkozóknak, mezőgazdasági őstermelőknek és az áfafizetésre kötelezett magánszemélyeknek – készít adóbevallási tervezetet, amelyet március 15-től lehet megnézni az ügyfélkapun keresztül a www.nav.gov.hu-ról és a www.magyarorszag.hu-ról elérhető eSZJA oldalon. Akinek nincs ügyfélkapuja, március 16-ig adóazonosító jel és születési dátum megadásával többféle módon kérheti a tervezet postázását.

Az szja-bevallási és befizetési határidő egységesen, valamennyi adózóra vonatkozóan 2020. május 20., de ha valaki előbb beadja, előbb tudhatja a pénztári számláján a neki visszajáró összeget.

Újabb rekordot döntött a Patika-csoport

2019. január 1. óta már a munkáltatói tagdíj-hozzájárulás és az adomány után is érvényesíthetik a pénztártagok a 20%-os adókedvezményt, miután mindkét befizetés jövedelemnek minősül és bérként adózik. A befizetett adóból visszaigényelhető maximum idén is változatlanul 150 ezer forint.

Szja-kedvezmények

  • 20% az egyéni befizetés után
  • 20% a munkáltatói hozzájárulás és az adomány után
  • 10% az egészségtervvel alátámasztott prevenciós költések után
  • 10% a 24 hónapra lekötött megtakarítás után

Mire költhetek az egészségpénztárból?

  • bármilyen magánegészségügyi szolgáltatásra,
  • gyógyszerre és gyógyászati segédeszközökre (szemüvegre, vércukorszint-mérőre, vérnyomás-mérőre, hallókészülékre, stb.)
  • gyógyterápiás kezelésekre, gyógytornára, gyógymasszázsra és fizioterápiás kezelésekre,
  • szenvedélybetegségről való leszoktatásra irányuló kezelésekre,
  • csecsemő- és betegápolási termékekre,
  • OGYÉI engedélyszámmal rendelkező vitaminokra és gyógyhatású termékekre,
  • gluténmentes speciális élelmiszerekre,
  • szolgáltatásfinanszírozó egészségbiztosításra,
  • Lakáscélú jelzáloghitel törlesztésének kiegészítésére
  • Gyermek megszületéséhez kapcsolódó ellátásokra (szüléskor és örökbefogadáskor egyszeri támogatás, CSED, GYED, GYES és GYET összegének kiegészítése)
  • Tanulmányokkal kapcsolatos – tanszer, ruházat, könyv – kiadásokra
  • Egyetemi, főiskolai tandíjra és kollégiumi díjra (25 éves korig)
  • Munkanélküli ellátás kiegészítésére
  • Tűz- és elemi károkhoz kapcsolódó segélyekre
  • Közüzemi díjakra (védett fogyasztó)
  • Intézményi idősgondozásra
  • Temetés költségeire

Fotó: freepik.com

3. Termékek, amelyek reneszánszukat élik és akár Multi-Pay® kártyával is megvásárolhatóak

Melyek a legjobban és melyek a legkevésbé keresett műszaki cikkek? Az egyik hazai kereskedőlánc utánajárt és a tavalyi eredmények alapján az idei évre is jósoltak. Azok a multipayes kártyatulajdonosok, akiknek a műszaki zseb- vagy az ajándékegyenlegük pozitív, országosan számtalan helyen beszerezhetik az idei slágertermékeket.

A műszaki cikkek piaca az egyik leggyorsabban változó terület az értékesítésben, évről-évre jelennek meg új trendek és áldoznak le korábbi slágertermékeknek, nem volt ez másként a tavalyi évben sem. Az Euronics Műszaki Áruházlánc, mint a hazai piac meghatározó szereplője, és a legnagyobb bolthálózattal rendelkező műszaki kiskereskedő, az elmúlt év adatait a korábbiakhoz hasonlítva mutatja be, milyen volt 2019, és milyen lehet 2020.

2019 nagy nyertesei

2019 takarítás szempontjából az akkumulátoros állóporszívókról és a robotporszívókról szólt. Utóbbiból majdnem kétszer annyi fogyott, mint egy évvel korábban (191%), míg az állóporszívók a hagyományos, gégecsöves társaikat szorították meg az eladási listákon. A szélsőséges időjárás miatt a hűtő-, fűtőkészülékek piacán is jelentős keresletnövekedést regisztrált az áruházlánc, ezekből másfélszer annyi fogyott, mint 2018-ban.

A tavalyi évben nagyon sokan döntöttek az egészségesebb életmód, illetve az aktivitásuk nyomonkövetése mellett, ezt igazolja az aktivitásmérők és okosórák kiemelkedő kereslete, két és félszer (244%) több fogyott belőlük tavaly a korábbi évhez képest. Az okosotthon kiegészítői még ennél is jobban teljesítettek, az árbevételi változás 281 százalékos volt.
Mindezeket a cikkeket bizonyos üzletekben – például a Spar hipermarketekben, a Tescoban, a Media Markt üzleteiben, a Praktikerben vagy a Coop boltokban – Multi-Pay® kártyával is meg lehet vásárolni, amennyiben a csekély értékű ajándék, a műszaki cikk vagy az ajándék alszámlán rendelkezésre áll a szükséges egyenleg. Ezt a www.multi-pay.hu oldalon a kártyaszám és a születési dátum megadásával a nap 24 órájában ellenőrizheti.

A 2020-as adószabályok alapján a vállalatok 38,35%-os adózással évente egyszer, a minimálbér 10%-áig adhatnak csekély értékű ajándékjuttatást munkavállalóiknak, amelyből akár a vágyott műszaki cikk is beszerezhető. Az évi egyszeri 16 100 forintos juttatás akár a munkavállaló közeli hozzátartozója számára is adható multi-pay kártyán ugyanilyen feltételekkel. A multipayes csekély értékű ajándék-juttatásról bővebb információkat ITT olvashat.

2019 nagy vesztesei


Mit várhatunk 2020-tól?

Az idei évben rengeteg fontos sporteseményt rendeznek meg, ilyen a múlt hónapban véget ért vízilabda-Európa-bajnokság és a férfi kézilabda-EB, vagy a májusi úszó-EB, a labdarúgó-EB és a XXXII. nyári olimpiai játékok. Az ilyen sportos években mindig erősödnek a tévéeladások. Emellett az összekapcsolt, hálózatra köthető műszaki cikkek iránti kereslet is tovább nő majd idén, így az okosotthon kiegészítői és a viselhető eszközök eladásai is tovább javulnak majd – mondta Fazekas Bálint, az Euronics nemzetközi kapcsolatokért felelős igazgatója.

„Bár a tabletpiac nem hozza a várt számokat globálisan, emiatt sok gyártó hátat fordított a kategóriának, Magyarországon továbbra is van igény ezekre az okostelefonoknál nagyobb, de laptopoknál jóval hordozhatóbb eszközökre az elmúlt évek tapasztalata alapján. A klímaváltozás ellen tenni akarók tábora egyre gyarapszik, ennek megfelelően a gyártók is egyre jobb hatékonysággal üzemelő gépeket alkotnak. 2020 legnagyobb változása nem is feltétlenül a termékek összetételében, sokkal inkább abban lesz tapasztalható, hogy az emberek olyan gépeket keresnek majd, melyek a lehető legkisebb mértékben járulnak hozzá az ökológiai lábnyomuk növeléséhez – tette hozzá Hunyady László, az Euronics marketing- és értékesítési igazgatója.

Fotó: unsplash.com

4. Egyen egészségesen Multi-Pay® kártyával!

Az eNET friss kutatása a halfogyasztási szokásokat vizsgálta. Az eredmény most is hasonló, mint a korábbi években: a hazai táplálkozási szokások között kevésbé jelenik meg a hal, bár tisztában vagyunk az előnyeivel. Még mindig csak a válaszadók egyharmada választ halételt tudatosan a változatos étrendre való törekvés miatt.

Nem vagyunk halfogyasztó nemzet: az unió 2017-es adatai alapján a halfogyasztás mennyiségét tekintve Magyarország nem tartozik az élen járó országok közé: az egy főre jutó éves halfogyasztás mennyisége átlagosan 6 kiló, míg az EU átlag 24 kiló. A táplálkozási szokásokat jelentősen befolyásolja a földrajzi elhelyezkedés is (a tengerparttal rendelkező tagországokban például jóval nagyobb halfogyasztási kultúra jelenik meg), viszont – Közép-Európa legnagyobb tavával rendelkezve – idehaza is kedvező feltételei vannak az édesvízi haltermelésnek. A kereslet növelése érdekében az utóbbi időben több intézkedés is történt (például a magyar fogyasztók árérzékenysége végett a halhús általános forgalmi adója 27 százalékról 5 százalékra csökkent).
Jelenlegi halfogyasztási szokások idehaza


Miért jó, ha több halat eszünk?

A halfogyasztás számos pozitív élettani hatással bír, mivel a hal sok ásványi anyagot és vitamint, valamint omega-3 zsírsavat tartalmaz, amivel a netező halfogyasztók is tisztában vannak: 60%-uk azért fogyasztja, mert egészséges, valamivel többen, mint akik finomnak gondolják (56%). Körülbelül egyharmaduk tudatosan törekszik a változatos étrendre a halfogyasztással.

A halat nem fogyasztók esetében kevésbé jelenik meg az ételérzékenység és a vegetáriánus/vegán étrend, leginkább csupán azért nem eszik, mert egyszerűen nem szeretik (82%).

Hol vásárolhatok halat Multi-Pay® kártyával?

Számtalan élelmiszerüzletben fizethetünk Multi-Pay® kártyával a Tesco üzleteitől kezdve a Spar vagy az Auchan hálózatán át a kisebb Coop közértekig. De nem mindegy, hogy melyik alszámla terhére szeretnék vásárolni. Élelmiszert egyrészt vehetünk az ételfogyasztás egyenlegből, másrészt a csekély értékű ajándék és az ajándék zsebből is.

Diákokat és gyakornokokat foglalkoztató cégek számára készül a speciális multi-pay diákétkezési-kártya, amellyel számtalan helyen költhetnek a tanulók, de a törvényi szabályoknak megfelelően szigorúan csak fogyasztásra kész ételre. Persze a hal is lehet ilyen, gondoljunk az egyes közértekben lévő gyorséttermekre vagy büfékre, illetve a konzervekre, amelyek között kifejezetten széles a halas választék.

Fotó: unsplash.com

5. Idén már nem csökkent a cafeteriakeret

Kevesebb lett azoknak a cégeknek a száma, amelyek bruttó juttatási keretet határoznak meg – derül ki egy friss cafeteriakutatásból. Nem lett kevesebb viszont a cafeteria átlagos keretösszege idén, igaz nem is nőtt a 2019-es értékhez képest. A Multi-Pay® munkáltatói partnerei is többségükben megtartották a tavalyi juttatási palettát.

A CafeteriaTrend 327 munkáltatót kérdezett a juttatási terveikről 2019 novemberében. Ezek a cégek összesen több mint 210 ezer munkavállalót foglalkoztatnak. A vállalatok nagy többsége – 82%-uk, akik az érintett létszám közel 88%-át foglalkoztatják – akkor azt nyilatkozta, 2020-ban nem változtatna a béren felül adott elemek mértékén. A válaszadók 7,6%-a (náluk az érintett munkavállalók 8%-a dolgozik) mondta azt, hogy növeli a juttatásokra szánt keretét. A tervezett átlagos növekedés a munkavállalók számával súlyozott mértéke majdnem 7%. Emellett akadnak olyanok is (2,7%), akik 2020-tól új juttatási rendszert vezetnek be. Mivel zömében alacsonyabb létszámú munkáltatók nyilatkoztak így, ezért ez a pozitív változás az érintett munkavállalói létszám csupán 0,3%-át érintheti.

A béren felüli juttatások megszüntetésében a megkérdezett cégek 4,6%-a gondolkodott, de mivel ők jellemzően kisebb létszámú munkáltatók (2–160 fő), az intézkedés a kutatásban résztvevő munkavállalói állomány 0,2%-át érintheti. Csökkentést 2,5% tervezett, ez az intézkedés a kutatásban érintett dolgozók 1,8%-ának a jövedelmét érinti. A csökkentés átlagos mértéke – ha figyelembe vesszük az egyes válaszadóknál dolgozó munkavállalók létszámát – 27,5%.

Bruttó vagy nettó?

A CafeteriaTrend idén januárban is megvizsgálta, hogyan alakulnak a juttatásra szánt keretösszegek. Ezúttal 354 vállalat válaszolt a kérdésekre. A válaszadók 25%-a alkalmaz idén nettó elvű juttatási rendszer, míg 50% bruttó cafeteria kerettel dolgozik. A fennmaradó 25 százaléknál vegyes megoldások működnek a közterhek megosztására. Ennek alapján megállapítható, hogy az előző évekhez képest csökkent a bruttó cafeteria keretet alkalmazó munkáltatók száma. A jövedelemként adózó juttatások alkalmazása mellett többen használnak hibrid megoldásokat, ahol a munkáltató és munkavállaló osztozik a terheken.

Külön vizsgálva a nettó és bruttó keretösszegeket, az látszik, hogy nagyjából a tavalyi értékeket nyújtják a munkáltatók, míg a kisebb különbségeket jellemzően a juttatások átstrukturálása okozza – írja oldalán a CafeteriaTrend. 2019-ben és 2020-ban is nagyjából nettó 270 000 Ft értékű keretet kapnak a munkatársak, ami válaszok alapján átlagosan bruttó 370 000 Ft értékkel is jellemezhető.

Fotó: freepik.com

6. Olcsóbb megtartani, mint pótolni

A régióban egy kolléga elvesztése átlagosan 630 ezer forintba kerül egy cégnek, de szenioritási szinttől és területtől függően ez az összeg az 1,2 millió forintot is meghaladhatja. Ez például egy 1000 főt foglalkoztató magyarországi vállalat számára, ahol nagyjából 25 százalékos a fluktuáció, 189 millió forint éves költséget jelent.

A következő egy évben Magyarországon a dolgozók ötöde tervezi elhagyni jelenlegi munkahelyét, 30%-uk nagymértékben elégedetlen a fizetésével, és úgy érzi a munkája nem ér véget, amikor lejár a munkaideje – derült ki a CX-Ray 40 hazai vállalatnál végzett elégedettségi felméréséből, melyben összesen 3750 munkavállaló vett részt.

Ez hatalmas költséget jelent: 25 százalékos a fluktuáció esetén 189 millió forint éves pluszkiadással számolnak a szakértők. Emellett egy új munkatárs toborzásának és szocializálásának költségei minimum 20%-át teszik ki az illető éves bérének, de pozíciótól függően ez az érték akár 200%-ra is emelkedhet – ismertette az adatokat Hári Péter, a CX-Ray ügyvezetője a 24.hu-n. A szakember azt is elmondta, az elégedettségi felmérése szerint a magyar alkalmazottak 18%-a érzi úgy, hogy kezd kiégni, 15%-uk pedig egyáltalán nem érzi fontosnak magát a munkahelyén. A megkérdezettek 38%-a csak ritkán vagy egyáltalán nem kap visszajelzést az elvégzett feladatait és a személyes sikerességét illetően a közvetlen felettesétől.

A béren felüli juttatás jó eszköz lehet a fluktuáció csökkentésére, hiszen nem pusztán az elkölthető jövedelmét tudjuk így növelni a dolgozónak, hanem egyben azt is éreztetjük vele, hogy fontos számunkra a munkája, a családja, az egészsége. Maradva a fenti 1000 főt foglalkoztató magyarországi vállalat példájánál. A fluktuáció 189 millió forintos éves költségével szemben egy minden dolgozónak járó havi 10 000 forintos cafeteria éves szinten 120 000 000 forint körüli költséget jelent, vagyis a vállalat több mint 60 milliót máris megspórolt és akkor még nem számoltunk az új munkatárs toborzási és betanítási költségével! És azzal sem, hogy a munkavállalók lojalitása és a cég iránti bizalma nőtt, ezáltal a munkájukat is boldogabban, hatékonyabban fogják elvégezni.

Fotó: pexels.com