A távgyógyászat fejlődéséből a munkáltatók is nyernek (2020.07.01)
A vállalatoknak is jó hír az e-egészségügy térnyerése, amit alaposan felgyorsított a koronavírus-járvány. Az elemzők korábban azt várták, a globális e-egészségügyi piac 2022-re 308 milliárdosra nőhet, melyen belül a távorvoslást 37 milliárd eurós üzleti területként határozták meg. Mit nyer ebből a munkáltató? Egészségesebb munkavállalót, kevesebb táppénzes napot.
Márciusban hazánkban is nagyot ugrott az online konzultációk száma, június elején pedig a kormányzat kihirdette, hogy törvényben fogják rögzíteni a távgyógyászat szabályait – írja a Prím Online.
Közfinanszírozott ellátás keretében telemedicina szolgáltatásként nyújtható:
a betegirányítás, amely a szakorvosi távkonzultációt megalapozza,
a beteg tájékoztatására, beleegyezésére, valamint adatainak kezelésére vonatkozó nyilatkozatok fogadása,
az előszűrés távkonzultáció formájában, amelynek célja a személyes találkozáson alapuló ellátás szükségességének és az egészségi állapot súlyosságának megítélése.
Nem közfinanszírozott ellátás esetében ezeken túlmenőennyújtható:
az ellátást gyorsító előzetes kapcsolatfelvétel,
adatgyűjtés,
diagnózis, terápiás javaslat felállítása,
gyógyszer rendelése,
követő kontroll és utógondozás,
távkonzílium,
beutaló kiállítása,
pszichoterápia,
szoptatási tanácsadás,
védőnői gondozás,
telefonos vagy online tanácsadás.
Évek óta számtalan nemzetközi egészségügyi szakember érvel amellett, hogy a jövő orvoslását a betegek aktív szerepvállalására kell alapozni, a megfelelő technológiai fejlesztések mellett. Világszerte több millió szakember hiányzik az egészségügyi ellátórendszerből, ezzel párhuzamosan az állampolgárok várható élettartama folyamatosan növekszik, és állandó emelkedést mutat a folyamatos orvosi ellenőrzésre szorulók száma is.
Márciusban egyik napról a másikra világszerte az online térbe helyeződött az orvos-beteg találkozók jelentős része a vírus terjedésének megfékezése érdekében. A Világgazdasági Fórum is felhívta a figyelmet, hogy az egészségügyben paradigmaváltásra van szükség, a kormányoknak és az egészségügyi szereplőknek a világjárvány alatt szerzett tapasztalatok alapján újra kell gondolniuk az egészségügyi szolgáltatások jövőbeni modelljeit.
Az Európai Gazdasági és Szociális Bizottság is kiemelt területként kezeli a telemedicinát, és már hazánkban is elkészült az a törvényjavaslat, amivel a telemedicina eddig nem létező szabályozását kívánják rendezni. A benyújtott módosító szerint (T/10784. számú törvényjavaslat 85. paragrafusa) telemedicinának minősül az a tevékenység, „amely célja a beteg távollétében a beteg egészségi állapotának szakmai megítélése, a betegségek, illetve azok kockázatának felderítése, a konkrét betegség(ek) meghatározása, a beteg állapotának pontosabb megítéléséhez szükséges további vizsgálatok elrendelése, gyógykezelés elindítása, a kezelések eredményességének megállapítása (távkoznultáció), valamint a beteg állapotának követése és diagnózis felállítása távmonitoring eszközökkel és egyéb infokommunikációs technológiák révén hozzáférhető információk alapján.”
A hazai magánegészségügyi szektorban is egyre szélesebb körben alkalmazzák a távkonzultációs és telemedicina eszközöket, az igazi áttörésre azonban szemléletváltásra van szükség. „Jelenleg a betegek nagy része szinte passzív résztvevői a saját gyógyulási folyamataiknak. Az egészségügyi kapacitások azonban végesek, így a jövő egészségügyében a betegeknek aktív szerepet kell vállalniuk a folyamatokban. A telemedicina erre az egyik legkézenfekvőbb megoldás, hiszen már most is rendelkezésre állnak olyan eszközök, amivel a betegek otthon is monitorozni tudják a saját állapotukat, ezeket az adatokat pedig személyes orvos-beteg találkozás nélkül is követni tudják a szakemberek.
A digitalizáció az egészségtudatosság kialakításában is kiemelt jelentőségű, egy beteg, aki folyamatosan méri és elemzi egészségügyi állapotát sokkal egészségtudatosabbá válik. Emellett a prevenciós hatássem marad el, ami nemcsak az egészségügyet tehermentesíti, hanem javítja az elöregedő társadalom egészségben eltöltött idejének mennyiségét is” – idézi Babai Lászlót, a Magyar Életmód Orvostani Társaság elnökét, a Prima Medica EgészségCsoport alapító igazgatóját a Prím Online.
A munkáltató számára sem mindegy munkavállalói egészségi állapota. Miért ne jelenhetne meg a csúcstechnológia a foglalkozás egészségügyi ellátásban felváltva vagy kiegészítve a hagyományos üzemorvosi ellátást? A Multi-Pay® kártyán is adható egészségpénztárak, a Patika és Új Pillér Egészségpénztár kiemelt szolgáltatói partnerei közül többen terveznek fejlesztéseket ezen a területen, hogy a COVID-19 alatt bevált szolgáltatásportfoliót bővítsék. A cégeknek kínált egészségügyi szolgáltatásoknak is fontos része lehet a jövőben például a stresszkezelés, pszichológiai vagy táplálkozási tanácsadás, szűrővizsgálatok területén.
A telemedicina és az online konzultáció egyrészt hatalmas segítséget jelenthet azoknak, akik számára földrajzi szempontok miatt nehezen érhető el a szakorvosi ellátás. Az sem mellékes, hogy a beteg számára kényelmesebb, valamint kevesebb időt és pénzt igénylő megoldást jelenthet az egészségügyi ellátás ilyen formája. A telemedicina és a távkonzultáció szakmai szempontból is figyelemreméltó szerepet játszhat, hiszen ezen megoldásoknak köszönhetően a rendelkezésre álló tudás jóval szélesebb kör számára válhat elérhetővé.