Velünk marad az online vizit? (2020.06.05.)

A pandémiás helyzetben a magánegészségügyi szolgáltatók kénytelenek voltak megszüntetni a személyes orvos-beteg találkozókat, azonban távkonzultációval egyes klinikák, egészségközpontok így is biztosítani tudták a betegek folyamatos ellátását. Az online konzultáció jelenéről és jövőjéről kérdeztük dr. Kovács Tibort, a DOKTOR24 - Svábhegyi Gyermekgyógyintézet orvosigazgatóját.

A járvány több fronton alakította át az életünket. A személyes kontaktusok minimalizálása érdekében a cégek munkatársai otthonról dolgoztak, az egyébként magánrendelőben dolgozó orvosok otthonról rendeltek. A COVID-19 mindenkit gyors cselekvésre késztetett. Olyan technológiák váltak főszereplőkké, amelyek valójában már régóta velünk voltak, mégsem épültek be a mindennapjainkba. Ilyen például a távkonzultáció, amely az elmúlt három hónapban bizonyította létjogosultságát és a jövőben akár a cégek foglalkozás egészségügyi rendszerében is komoly szerephez juthat.

Mivel a betegek folyamatos ellátása a járványügyi helyzet alatt sem szünetelhet, az elmúlt három hónapban a magánegészségügyi szolgáltatók körében egyre több szakterületen jelent meg az úgynevezett online távkonzultációs szolgáltatás, ami nem egyenlő a telemedicinával. Az online távkonzultáció élő videós vizitet jelent: beteg és orvos a kamerán keresztül beszélgetnek. A videós kapcsolat biztonságos felületen, Zoomon vagy Skype-on keresztül valósul meg és a kamerán keresztül fájlküldéssel akár a leletek megosztására és azok kiértékelésére is lehetőség nyílik a vizit során.

– A koronavírussal járó korlátozások miatt szakorvos társaimmal minden erőnkkel azon voltunk, hogy minél hamarabb minden olyan szakterületen elindíthassuk az online konzultációs lehetőséget, ahol az orvosi diagnózis felállításának, a javaslatok megtételének nem feltétele a közvetlen orvos-beteg kapcsolat és az egyidejű eszközös vizsgálat. Amennyiben eszközös vizsgálatra is szükség van (pl. ultrahangvizsgálat, fül-orr-gégészeti vizsgálóeszközök), akkor a távkonzultáció korlátozott értékű, inkább a gondozott személy állapotfelmérésére, életviteli tanácsok adására korlátozódik. Az elsődleges célunk a szolgáltatás kibővítésével az volt, hogy betegeink ne maradjanak ellátás nélkül a korlátozott lehetőségek ellenére sem – mondja dr. Kovács Tibor.

A virtuális rendelés fogadtatása

A távkonzultációban rejlő lehetőségek széles skálája hamar bebizonyította az eleinte kétségekkel küzdő páciensek számára is, hogy a virtuális rendelésnek van létjogosultsága. Egyre többen jelentkeztek online vizitre, hiszen belátták: a lehetőség rendkívül nagy segítség a pácienseknek a kiemelten nehéz időszakban.

– A távkonzultáció igen hatékonynak bizonyult. A betegek nagyon örültek annak, hogy a járványügyi helyzet ellenére sem tűntek el az orvosok, kérdéseiket megoszthatták szakemberekkel, sok esetben a gondozó doktorokkal. Senki nem mozdult ki szívesen az elmúlt hetekben otthonából – nagyon helyesen –, így egyértelműen pozitív élmény volt a távkonzultáció lehetősége. A videós vizit nemcsak a felnőtt, hanem a gyermekszakrendelések esetében is működőképes. Az orvostársaimmal örömmel tapasztaltuk, hogy a személyes viziteken visszahúzódóbb, félénkebb gyermekek is szívesen integetnek a doktoroknak a kamerába – osztotta meg saját és kollégái szakmai élményeit az orvosigazgató.

A legtöbb orvos számára is újdonság volt az online vizit.

– A kollégák meglepően jól fogadták a rendelés új formáját. A lelkiismeretüknek is jót tett, hogy nem szűnt meg teljesen a kapcsolatuk a betegeikkel, így – ha más formában is – tudtak segíteni a pácienseiknek. Számukra is meglepetés volt, hogy mennyire kreatívvá teszi ez a kényszer a konzultációkat: sok esetben egészen jól meg tudták ítélni például a bőrelváltozásokat, köhögések jellegét, illetve a gondozási protokoll részeként használt életminőségi kérdőívet is kiválóan tudták használni – tette hozzá dr. Kovács Tibor.

Az online vizit perspektívái

A technikai és szakmai lehetőségek eddig is kivitelezhetővé tették a távkonzultációt, sőt egyes területeken, mint a pszichológia, pszichiátria például Doktor24 cégcsoport már régebb óta alkalmazta ezt a formát. A koronavírus-járvány viszont a többi szakterületen is felgyorsította a távkonzultáció bevezetését.

– A járványügyi helyzet a jogszabályi környezetet is úgy alakította, hogy kihasználhatóak legyenek ezek a lehetőségek. Most az lenne nagyon fontos, hogy tekintettel a bizonyítottan jó használhatóságára, megfelelő szabályok és ellenőrizhetőség mellett akadály nélkül folytatni lehessen a távkonzultációkat – hangsúlyozta a szakember. – A járványügyi helyzetben távkonzultációt tartó kollégáim azt jelezték vissza, hogy mindannyian szívesen fenntartanák, folytatnák ezeket a közvetlen fizikai vizsgálatok mellett. Még egyszer hangsúlyozom, nagyon reméljük, hogy nem lesz ennek szabályozási akadálya!

Közismert tény, hogy az egészségügy folyamatos szakemberhiánnyal küzd. A videós konzultáció némiképp megoldást nyújthat erre a problémára is.

– A telemedicina és az online konzultáció egyrészt hatalmas segítséget jelenthet azoknak, akik számára földrajzi szempontok miatt nehezen érhető el a szakorvosi ellátás. Az sem mellékes, hogy a beteg számára kényelmesebb, valamint kevesebb időt és pénzt igénylő megoldást jelenthet az egészségügyi ellátás ilyen formája. A telemedicina és a távkonzultáció szakmai szempontból is figyelemreméltó szerepet játszhat, hiszen ezen megoldásoknak köszönhetően a rendelkezésre álló tudás jóval szélesebb kör számára válhat elérhetővé. A rendszer részévé lehet tenni az orvosok közötti konzultációs lehetőségeket is, így a beteg javuló gondozása mellett a szaktudás átadása, megosztása sem korlátozódik a továbbképzési kurzusokra – sorolja a modern technológia áldásos hatásait dr. Kovács Tibor.

Okoseszközökkel a gyógyítás szolgálatában

A folyamatos fejlesztéseknek és a már világszerte zajló teszteléseknek köszönhetően a távkonzultációt a továbbiakban okoseszközök is támogathatják. A Doktor24 arra számít, hogy Magyarországon is el fog terjedni ezeknek az eszközöknek a használata.

– Azt gondolom, hogy a technikai vívmányokat okosan, szakemberek által meghatározott körben és szabályok mentén a 21. század orvosainak használniuk kell! Természetesen nem csorbulhat a betegellátás színvonala, biztonsága. Ennek az lehet a biztosítéka, ha a szakemberek a jól meghatározott teszteléseket követően közvetlen részesei lennének az alkalmazások szabályainak megalkotásának. Mi is tesztelünk olyan eszközt, ami a távkonzultációt megbízható távvizsgálattal egészítené ki, és bízunk benne, hogy hamarosan a gyakorlatunk részévé válhat a megoldás – vázolta a talán nem is olyan távoli jövőt dr. Kovács Tibor.

Borítókép: pexels.com


Vissza

Multi-Pay® Zrt.
Székhely:
1022 Budapest, Bimbó út 18.
Ügyfélszolgálat: (06 1) 210 9797
Telefon: (06 1) 210 9774
E-mail cím:
multi-pay@multi-pay.hu
Bankszámlaszám:
10702019-65910144-51100005
Copyright © Multi-Pay Zrt. Minden jog fenntartva.
map0_0 map1_off map2_off map3_off map4_off map5_off map1_on map2_off map3_off map4_off map5_off map0 map2_on map1_off map3_off map4_off map5_off map0 map3_on map1_off map2_off map4_off map5_off map0 map4_on map1_off map2_off map3_off map5_off map0 map5_on map1_off map2_off map3_off map4_off map0 map0_0 map1_off map2_off map3_off map4_off map5_off