COVID-19: otthonról is ugyanúgy m?ködünk (2020.04.06.)
Otthonról, ugyanolyan körültekintéssel intézzük ügyfeleink ügyeit ezekben a hetekben is. De nemcsak a munkavégzés helyszíne változott meg, hanem a minket körülvevő gazdasági folyamatok és a családok működése. Nagyobb hangsúly kerül a céges gondoskodásra, a munkáltatói felelősségvállalásra és az öngondoskodásra.
Most az a legfontosabb, hogy a hazai járványgörbe ellaposodjon, amiben kulcsszerep hárul a cégekre: sikerül-e megvalósítaniuk, hogy munkatársai otthonról is elvégezhessék feladataikat (azokban a munkakörökben, ahol ez lehetséges). Felel?s szolgáltatóként már március 13-án döntöttünk, kollégáink nagy része otthonról fog dolgozni. Amilyen gyorsan tudtuk, beállítottuk mindenkinek az otthoni gépén a távoli hozzáférés lehet?ségét, hogy a legkevesebb fennakadás legyen a mindennapi ügyintézésben. Hála a Patika-csoport munkáját segít? profi informatikuscsapatnak, ezt a feladatot is megugrottuk. Március 16. hétf?t?l néhányan, keddt?l már szinte mindenki „hazaköltöztette az íróasztalát”. Azóta egy-két vezet?re korlátozódik a székházunkban dolgozók száma. Így mindig van valaki az irodában, aki átveszi a postát, amikor érkeznek az új Multi-Pay kártyák, ellen?rzi, hogy a nyomtatókban legyen papír (hiszen kollégáink otthonról nyomtatnak, változatlan lendülettel dolgoznak).
És persze vannak nehézségek. A csapatot vezetni, motiválni kell, otthonról az otthonlévőket. A virtuális vezetés önmagában is kihívás, de kiemelten igaz ez a jelen körülmények között, amikor nem csupán a munkavégzés helyszíne, de a körülöttünk lévő gazdaság, és a családok működése is alapjaiban megváltozott. A kívánatos közösségi távolságtartás nem szükségszer?en jelent teljes elszigetel?dést. Munkatársaink számára létrehoztunk egy Viber-csoportot, amiben minden kolléga benne van. Egyrészt azért, hogy legyen egy fórum, ahol azonnal lehet jelezni, ha valakit ledob a hálózat, másrészt azért, hogy tompítsuk az elszigetel?dést, a bezártság okozta pszichés terheket, megoszthassuk egymással élményeinket. És létrejöttek kisebb kommunikációs csoportok is: az egy területen dolgozó kollégák éppúgy megvitatják egymással a napi ügyeket, mintha csak az irodában ülve odafordulnának kollégájukhoz, közvetlen főnökükhöz. Remélem, Önök sem érzékeltek fennakadást az ügyintézésben, a kártyák feltöltésében, sem a költésben.
A második héten fotópályázatot hirdettünk, mert észrevettük, hogy a kollégáink szívesen osztják meg egymással az extrém élethelyzetekből fakadó eseményeket. Rengeteg képet kaptunk cicákról, akik segítenek az e-mailek megválaszolásában, kutyákról, akik a gazdik lábánál élvezik, hogy nincsenek egyedül vagy gyerekekről, akik boldogan tanulnak, miközben a szüleik mellettük dolgoznak. Már meg is van az irodai dekoráció frissítése! A 3. héten a kreatív otthoni edzésterveket vártuk és a 4. hétre is készülünk versennyel. A gamification a vezet?i stratégia szerves eleme lett. Ez is része, hogy tompítsuk a helyzet szülte bizonytalanságot.
Mert mindenki bizonytalan. Az utóbbi hetekben szinte nem lehetett olyan témát találni, aminek kapcsán ne merült volna fel a koronavírus okozta válság hatásának kérdése. Nincs olyan (virtuális) társasági beszélgetés, ahol valaki ne kérdezné meg a másiktól, hogy ő mit hallott, mire számít. Várakozás jellemzi a társadalmat és az üzleti szereplők mindennapjait. Senki nem látja pontosan a világjárvány hatására kialakuló válság mélységét, időtartamát, kimenetét, a piacára gyakorolt hatását. A jövő szempontjából sorsdönt?ek a mostani reakciók: sikerül-e a cég ügymenetét hozzáigazítani ahhoz, ami a világban zajlik, sikerül-e a családot jól békében, egészségben tartani.
Mi is figyeljük a kormányzat gazdaságvédelmi intézkedéseit, monitorozzuk, hogy azok közül mi és hogyan érinti a partnereinket, egészségpénztári tagjainkat, ajándékkártya üzletágunkat. Hisszük, a válságot mindig fellendülés követi, de, hogy abból melyik cég profitál, attól függ, most hogyan dönt, melyik utat választja a felel?s m?ködés fenntartása érdekében.
Seb?k Orsolya, a Multi-Pay kommunikációs igazgatója