A Z-generációsok a leginkább motiváltak a pénz által (70%), a többi generációnál ez 60% körül mozog, ám a leginkább említésre méltó tény az, hogy a Z-generációsok 74%-a szerint fontos, hogy a munka több legyen csak egyszerű pénzkereseti lehetőségnél – világít rá a Monster és a TNS Kutatóintézet közös kutatása.
Sokan aggódnak amiatt, hogy a napjainkban munkaerőpiacra lépő fiatalok nem lesznek olyan motiváltak, mint az előző generációk tagjai. A világ egyik legnagyobb állásportálja, a Monster és a TNS Kutatóintézet közös kutatása szerint azonban a Z-generáció munkamorálja magasabb, mint az előző generációké.
Több mint 2000, különböző generációhoz tartozó embert kérdeztek arról, hogy mi az, ami a munkával kapcsolatban fontos számukra. A Monster és a TNS tanulmánya arra mutatott rá, hogy a Z-generációsok 76%-a érzi magát felelősnek és elkötelezettnek arra, hogy építse a karrierjét, míg az Y-generáció (millennials) tagjai között ez az érték csak 64, az X-generációsok között pedig 67 százalék. Érdekesség, hogy a Z-generáció ebben hasonlít a Baby Boomer-ekhez, akiknek 75 százaléka vélekedik úgy, hogy mindenkinek saját felelőssége a karrierépítés – írja a ProfitLine.
Pénz vagy valami más?
A Z-generációsok a leginkább motiváltak a pénz által (70%), a többi generációnál ez 60% körül mozog, ám a leginkább említésre méltó tény az, hogy a Z-generációsok 74%-a szerint kell, hogy a munka több legyen csak egyszerű pénzkereseti lehetőségnél. A többi generáció nagy része viszont kifejezetten úgy gondolja, hogy ez nem szükséges: Az Y generáció 45, az X generáció 40, a Baby Boomer-ek 33%-a válaszolta azt, hogy a munkának nem kell, hogy nagyobb célja legyen a fizetésszerzésnél. Ezt támasztja alá például, hogy míg a Z-generációsok 58, az Y-generációsok 45, az X-generációsok 40, a Baby Boomereknek pedig már csak 33%-a dolgozna éjszakai műszakokban, ha azért több juttatás jár.
Trunk Tamás, a Márkák, Sneakerek, Z-Generáció című könyv szerzője azonban azt is hozzáteszi: „a fiatal generációk motiváltabbak: ha olyan dolgot találunk, amit szenvedéllyel tudunk végezni, kicsit elmosódik a munka és a pihenés közötti határ.” – Egy olyan flow alakul ki, amelyet kihasználva sokkal hatékonyabbak tudunk lenni. A mai fiatalok sajátossága, hogy szükségünk van arra, hogy a munkánkat hivatásként fogjuk fel és, hogy ki tudjunk abban bontakozni – fogalmazott.
Más kutatásokból azt is tudjuk, hogy a bér mellett a béren felüli juttatások választéka is sokat jelent a fiatal munkavállalóknak. Valódi elköteleződést, elégedettséget pedig az a juttatás vált ki, amelyik valós igényt elégít ki, a dolgozó adott életszakaszában felmerülő költésekhez igazodik.
– Az idei nyilatkoztatási időszak lassan a végéhez közelít. A tapasztalataink szerint a célzott támogatásként adható egészségpénztári juttatások az adózásuk mellett ebből a szempontból is jolly jokernek számítanak. A munkáltatók általában három-négy szolgáltatáscsoportra szerződnek a pénztárral, amelyből minden dolgozó eldönti, hogy melyiket tudja leginkább kihasználni. A Z-generáció tagjai általában az egészségügyi ellátást választják, de vannak, akik már gondolnak a későbbi évekre is, így ők a gyermekvállaláshoz kapcsolódó támogatáscsomagot x-elik be. A negyvenes-ötvenes éveikben járó munkavállalóknak a lakáshitel-támogatás vagy a beiskolázási juttatás lehet telitalálat – mutat rá Kardos György, a Bonus-Cafeteria ügyvezető igazgatója.