A béren kívüli juttatások tekintetében jelenleg irányadó szabályozást számos kritika érte az elmúlt évek folyamán. Az adótörvények egyszerűsítésének célját szem előtt tartva nem meglepő, hogy a munkáltatók által adott különböző juttatások adózása átalakul 2019-ben. Ez persze fejtörést okozhat a munkáltatók HR-, adó- és pénzügyi osztályainak, hiszen egyensúlyozniuk kell a várhatóan megnövekedő bérköltségek és a munkavállalók megtartásának, illetve a dolgozói elégedettség fenntartásának vékony mezsgyéjén. A karácsonyi bejgli, a fitneszbérlet, de még a születésnapi figyelmességként a kollégáknak adott bonbon is adóköteles bérré válhat, ha nem figyelnek oda a cégek. A dolgozók megtartását is segítő juttatásokra ugyanakkor továbbra is érdemes figyelmet fordítani a vállalkozásoknak – hívta fel a munkáltatók figyelmét a Deloitte adószakértője.
Az ilyen juttatások sokszor már annyira beágyazódtak az adott vállalati kultúrába, hogy a munkavállalók szinte természetesnek veszik azt, hogy elérhetőek számukra. Éppen ezért megvonásuk érzékenyen érintheti a dolgozókat, csökkentheti az elégedettségüket. Mostanában gyakran felmerülő kérdés, hogy milyen lehetősége marad a munkáltatónak, ha továbbra is szeretne ilyen juttatásokat biztosítani. A Multi-Pay® kártya jövőre is rendelkezésre áll, igaz egyes alszámlájának változnak a feltételei.
„Már a legegyszerűbb juttatások esetében is el kell gondolkodni a vállalatoknak azon, hogy az eddig megszokott juttatásokat miként kívánja biztosítani a munkavállalók részére a jövőben. A törvényi változás a juttatások igen széles körét érinti, ideértve többek között a lakáscélú és mobilitási célú lakhatási támogatást, a kockázati biztosítást, vagy akár a sportrendezvényre szóló belépők és a kultúra utalványok adómentességét” – mutatott rá Kleofász Nóra, a Deloitte Magyarország adóosztályának menedzsere.
Az egészségpénztári munkáltatói juttatás nem vész el, csak átalakul
A multipayes egészségpénztári zsebek jövőre is megmaradnak. A munkáltató 40,71%-os adózással továbbra is hozzájárulhat a munkavállalója egészségmegőrzéséhez azzal a különbséggel, hogy meg kell határozza pontosan, milyen céllal adja a támogatást. 2019-től a törvény már nem tagdíjtámogatásként kezeli a juttatást, hanem adományként.
Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a pénztár által meghatározott kötelező tagdíjat a munkavállaló pénztártagnak kell befizetnie a nettó béréből. A NAV által 20%-os szja-jóváírással támogatott befizetésből a pénztár az alapszabályában meghatározott feltételekkel levonja a működési és fedezeti költséget, ezen felül viszont ez az összeg szabadon költhető bármilyen pénztári szolgáltatásra.
A törvényben célzott szolgáltatásnak elnevezett juttatás beemelhető a céges béren kívüli juttatási rendszerbe, és vállalaton belül csoportképzéssel biztosíthatja a munkáltató. Az első lépésben a munkáltató a pénztárral megállapodik, hogy milyen szolgáltatási körökre milyen összeget szeretne biztosítani. Ezt megelőzően érdemes egy rövid felmérést készíteni a munkavállalóink körében, hogy lássuk, mire mekkora az igény, majd az így kialakított csomagokból akár többet is választhat a munkavállaló. A törvény alapján a munkáltató korlátlan összegben adhat célzott támogatást a bérnél kedvezőbb, 40,71%-os adózással.
A Multi-Pay® partnerpénztárainál rendelkezésre áll az a technológia és tudás, amely az elsőre talán bonyolultnak hangzó új támogatási formát mind az adományozó, mind a kedvezményezett számára egyszerűvé teszi.
Kérje ajánlatunkat, hiszen a többzsebes kártya már évek óta bizonyította, hogy megbízható partner a kedvezmények kihasználásában! Írjon e-mailt, hogy az Ön cégére és munkavállalóira szabott csomag kialakítását még idén elindíthassuk.
Lehetőségek 2019-ben
Jövőre a munkáltató – anélkül, hogy nagyon bonyolult adminisztrációs terheket venne a nyakába – két módon ismerheti el munkavállalója teljesítményét a bérnél kedvezőbb áron: utalhat a SZÉP Kártyára vagy szerződést köthet az egészségpénztárral meghatározott szolgáltatási csomag(ok)ra, amellyel a munkavállalók egészségéhez és jóllétéhez járul hozzá (ennek részleteit lásd a fenti bejegyzésben). Adott cég juttatási politikájától és a rendelkezésre álló keretösszegtől függően akár mindkét lehetőséggel élhet.
A 34,50%-os közteherrel adható SZÉP Kártya eddigi célrendszere és keretösszege nem változik, a vendéglátás számla 150 000 Ft-ig, a szálláshely számla 225 000 Ft-ig, a szabadidő számla 75 000 Ft-ig támogatható, e felett a juttatást 40,71%-os adó terheli. A juttatás módjában azonban lesz változás: a munkáltatónak dolgozónként és célonként, havonta kell utalnia a juttatást a dolgozók által adott bankban nyitott bankszámlá(k)ra.
A 40,71%-kal adózó célzott szolgáltatásnál viszont arra is van lehetőség, hogy a munkáltató egyszer egy évben a teljes összeget elutalja a pénztárnak, amely azt szétbontja a szerződés szerint meghatározott szolgáltatáscsomagokra és elhelyezi az egyéni számlákra. Tekintve, hogy a pénztárak egészségcélú és jólléti szolgáltatásportfoliója széles, a munkáltató szinte bármilyen élethelyzetben lévő munkavállalójának örömet tud szerezni.
A célzott szolgáltatási csomagban persze nemcsak egészségcélú költések – például magánegészségügyi szolgáltatás igénybe vétele, menedzserszűrés, gyógyszertári költés, gluténmentes élelmiszer vagy gyógyászati segédeszköz vásárlás – szerepelhetnek, hanem az önsegélyező szolgáltatásokból is összeállíthatjuk a kínálatot. Ha például a cégünknél felülreprezentáltak a jelzálogalapú lakáshitellel rendelkezők, támogathatjuk ily módon a hiteltörlesztésüket az idén adható adómentes lehetőséghez képest lényegesen kevesebb adminisztrációval, vagy ha sok a kismamánk, biztosíthatunk gyermekekhez kapcsolódó – gyermekszületésekor járó vagy tanévkezdési támogatást – juttatási pakkot. Az egy-egy munkakörhöz kapcsolódó cafeteriakeret nagyságától függően pedig akár többet is választhatnak a dolgozóink.
„Az életbe lépő adóváltozások megkövetelik, hogy a munkáltatók az összes érintett terület képviselőit bevonva előre átgondolják a juttatások formáját, gyakoriságát és a kapcsolódó adminisztratív és közteher fizetési kötelezettségeket annak érdekében, hogy az esetleg szükséges lépéseket minden szempontot figyelembe véve időben meg tudják tenni” - fűzte hozzá dr. Baranyi Gábor a Deloitte Magyarország adóosztályának igazgatója.