Idén megközelíti a 400 ezer forintot a cégek által egy dolgozónak biztosított éves juttatási keret. Egy felmérés szerint jelentősen átrendeződött a leggyakrabban adott elemek rangsora.
„A juttatások elterjedtsége szoros összefüggésben van a szervezeti nagysággal. A válaszadók közül az 1000 fő fölötti szervezeteknél 100%-ban vannak juttatások, míg a 10 fő alatti vállalkozásoknál jóval kevesebb ez az arány, mindössze 67%” – mutat rá Dr. Poór József, a Szent István Egyetem professzora. A Szent István Egyetem Menedzsment és HR Kutató Központjának kutatói minden évben felmérik a vállalatok juttatási stratégiáját (2018-ban a kutatást a Cafeteria TREND Magazin, az Országos Humánmenedzsment Egyesület, a Humán Szakemberek Országos Szövetsége és a BKIK támogatta). A kutatást vezető egyetemi tanár szerint a leggyakrabban biztosított fix juttatások gyakoriságának sorrendjében a tavalyi felméréshez képest számos változás történt. Így többek között Erzsébet-utalvány a tavalyi 1. helyről a 18. helyre, a mobiltelefon használat a tavalyi 2. helyről az 1. helyre és a SZÉP Kártya vendéglátás alszámlája a tavalyi 3. helyről a 10. helyre került. A sporteseményre szóló belépő a tavalyi 12. helyről a 9. helyre került.
A felmérésből az is kiderült, hogy szervezetenként nagy a szórás a dolgozók számára egy adóévben biztosított elkölthető cafeteria összegekben. 100 ezer forint alatt mindössze a válaszadó vállalkozások 2%-a ad, 14%-uk viszont 500 ezer forintnál magasabb juttatási csomagot biztosít. Az utóbbi kategóriához tartozó cégek súlya nőtt az utóbbi években. A Cafeteria TREND Magazin szakértője szerint az átlagos juttatási keret 2018-ban a tavalyi értéket 4,5 százalékkal meghaladóan bruttó 390 ezer forintra nőtt. Szerinte az új adómentes elemek megjelenése, a béren kívüli juttatások adóterhének 40,71%-ra mérséklése és a munkáltatók által megnövelt keretösszeg áll a bővülés hátterében.
Orvosság a munkaerőhiányra
Szűts Ildikó, az Országos Humánmenedzsment Egyesület elnöke szerint a KSH által 2017. évre publikált és 2018. évre előre jelzett béremelési mérték tükrében kell a cafeteriajuttatást nyújtó cégek számának és a juttatás átlagos mértékének növekedését is figyelembe venni, hiszen mindkettőt alapvetően a munkaerőpiacon tapasztalt munkaerőhiány kezelése indokolja. Az elemek és a járulékok változása egyrészt a készpénz irányába történő gondolkodást, és ezáltal a bérként történő kifizetést erősítette. Másrészt az is jól látszik, ahol a cafeteria már az elmúlt évek gyakorlata alapján beépült a juttatási csomagba, a munkáltatók nem tudnak visszalépni. Pozitív tendencia ugyanakkor, hogy az öngondoskodás jegyében a nyugdíj és egészség iránti munkavállalói tudatosság erősödik, de ehhez a munkáltatói oldalon is további fejlődésre van szükség.
Szűts Ildikó szerint a tudatosság tekintetében még komoly tartalékok vannak: a munkáltatók közel 40%-a méri csak a cafeteriával való elégedettséget, pedig önmagában a mérés is a bevonás miatt munkavállalói elégedettséget erősítene. Nagy tartalékok vannak tehát abban, hogy a cafeteria és a béren kívüli juttatások adott vállalati megoldásai miként járulhatnak hozza a munkavállalói élmény növeléséhez.
Ajándék és saját termék
A Multi-Pay® tapasztalatai alapján cégmérettől függetlenül az egyik legnépszerűbb juttatási elem az ajándék. Jóllehet ezután 40,71%-os adót kell fizetnie a munkáltatónak, de a mérleg másik serpenyőjében a széles költhetőség áll: szinte nincs olyan, a háztartások mindennapjaiban nélkülözhetetlen termék, amelyet ne lehetne megvásárolni ebből a juttatásból. Ráadásul a bérre rakódó költségekkel szembe állítva, a cafeteriaadó alacsonyabb terhet jelent, így magasabb nettó összeget hagy a munkavállaló zsebében.
Szintén 40,71%-kal adózik, mégis nagyon sok multipayes munkáltató biztosít forrást céges saját termék megvásárlására a cafeteriakártyán. Az szja törvényben szereplő lehetőség a bérnél kedvezőbb feltételekkel teszi lehetővé, hogy a dolgozók a vállalat üzleteiben, a vállalat által kínált termékekre és szolgáltatásokra költsék el a juttatást. Ezt elsősorban a kereskedelemben tevékenykedő cégek tudják kihasználni: a munkavállalók és a családtagjaik általában szeretik a vállalat termékeit, ezért szívesen vásárolják meg a mindennapi életben szükségeseket házon belül, amivel pénzt és időt is spórolnak. A boltnak is jó: a saját munkavállalói is vevőkké válnak, a juttatás végül visszafolyik, növeli az üzlet forgalmát.