Meglepő módon a legnépszerűbb elemek között nem az adómentesen adható juttatások szerepelnek a legnagyobb súllyal, a dolgozók jellemzően a széles spektrumon felhasználható és azonnal költhető juttatásokat szeretik leginkább. Az öngondoskodást segítő elemekben még vannak tartalékok.
A BDO Magyarország adatai is összecsengenek az 1. pontban idézett cafeteriafelmérés eredményeivel: a céges juttatások összértékének 38%-a valamelyik SZÉP Kártyán (ezen belül is főként a vendéglátás alszámlán), 20%-a készpénzkifizetésként, 9%-a pedig Erzsébet-utalványként jut el a dolgozókhoz.
Az adatokból – bár azok országos szinten nem tekinthetők reprezentatívnak – számos következtetés leszűrhető. Egyrészt szembetűnő az adómentes juttatások alacsony súlya. Ezek ugyanis jobbára élethelyzettől függő juttatások (feltételük például a bölcsödés/óvodás gyermek, lakás- vagy diákhitel megléte).
– Fontos szempont a széles körű, és rövid távon is elérhető felhasználhatóság. Emiatt is viszonylag alacsony, 6–7 százalék közötti az önkéntes pénztárakba (egészség- és nyugdíjpénztárakba) áramló cafeteria juttatás mértéke – magyarázza Makár Andrea, a BDO Magyarország vezető cafeteria tanácsadója. – Ugyanakkor jól látható – teszi hozzá a szakember –, hogy van egy réteg, amelynek tagjai az öngondoskodást adózástól függetlenül is fontosnak tartják: az önkéntes egészségpénztárba 22, míg a nyugdíjpénztárba 17 százaléknyian fizetnek be valamekkora összeget cafeteriából az adóteher ellenére is.
Az öngondoskodást támogató juttatások felértékelődésében szerepe van a munkaerő-piaci helyzetnek is. A munkavállalókért folyó versenyben előnyt jelentenek azok a cafeteriaelemek, amelyek hozzájárulnak a munkavállalók jobb közérzetéhez, a felelősségvállaló munkáltatói kép kialakításához, a jobb munkakörülményekhez.
Nem véletlen, hogy a multipayes egészségzseb idén is megtartotta pozícióját: munkáltatói partnereink változatlanul kihasználják ezt a lehetőséget, hiszen ily módon egyre szélesebb spektrumon felhasználható, azonnal költhető juttatást kínálhatnak a munkatársaiknak, akik a juttatást a saját élethelyzetüknek leginkább megfelelő célokra fordíthatják.
– A munkáltatói partnereink által feltöltött összegek megoszlása alátámasztja azt a tendenciát, hogy a vállalatok számára a cafeteria és a béren kívüli juttatás ma már kevésbé az adóoptimalizálás eszköze – köszönhetően többek között a kormányzat adócsökkentési törekvésének –, sokkal inkább a teljesítményelismerés és a munkavállalók megbecsülésének költséghatékony megoldása. Számos felmérésből kiderül, hogy a bér fontos, de nem az egyedüli eszköze a dolgozói lojalitás fokozásának. A bevonó főnök, a munkahelyi légkör, a csapat mind fontos tényezők. Ezek megítélésében pedig a benefit jellegű juttatások is komolyan számítanak – emeli ki a Multi-Pay® cafeteria tanácsadója.