Az európaiak 10%-a készpénzt ad karácsonyra családtagjainak, pedig sokszor egy gondosan kiválasztott ajándék nemcsak nagyobb örömet okoz a szeretteinknek, hanem akár a gazdaságot is élénkítheti. Sőt, egyre több helyen akár Multi-Pay® kártyánkkal is fizethetünk az ajándékért. (az elfogadóhelyeket településenként és juttatásonként itt találja: www.multi-pay.hu )
A MasterCard 17 országra – köztük Magyarországra is – kiterjedő felmérést készített az európaiak ajándékozási szokásairól. A kutatásból kiderül, hogy az öreg kontinens lakóinak több mint háromnegyede az utolsó hónapra hagyja a vásárlást, ezen belül 14%-uk az ünnepet megelőző napon vagy az utolsó pillanatban szerzi be az ajándékokat. A britek a legelőrelátóbbak, a görögök pedig a legráérősebbek: 60%-uk egy héttel az ünnep előtt kezdi meg a vásárlást, egynegyedük pedig az utolsó előtti napra hagyja. Az emberek nagy része nem is gondolja át, mit ajándékoz; legrosszabb esetben arra sem jut idejük, hogy egyáltalán ajándékot vegyenek, csak készpénzt tesznek egy borítékba. Pedig ez nem csak, hogy személytelen ajándék, de minden tizedik ember úgy gondolja, hogy akár egy veszekedés kiváltó oka is lehet.
A MasterCard felmérése szerint az életkor is szerepet játszhat a pénzajándékozásban: az 55 évnél idősebbek kétszer akkora valószínűséggel adnak pénzt, mint a 18-34 évesek. A kutatásból az is kiderül, hogy az ár nem játszik szerepet az ajándék értékelésében: az európaiak csupán 3%-ának számít, hogy mennyibe került a meglepetés, míg a túlnyomó többség szerint az a legfontosabb, hogy az ajándék személyesen nekik szóljon.
Kártyázunk?
Az európaiak egyébként egyre kevésbé használnak készpénzt ajándékvásárlás során: közel kétharmaduk fizet kártyával akár bolti, akár online vásárlásról van szó. Ám ez országonként nagyon eltér: míg a görögök 66%-a készpénzzel fizet, Franciaországban a vásárlók 88%-a a kártyáját használja.
A kutatásból az is kiderül, hogy a legtöbben a partnerük számára szeretnék megtalálni a tökéletes ajándékot, a családtagoknak pedig igyekeznek azt adni, amire vágynak. Ezzel szemben a kollégáknak szánt meglepetésekre nem szívesen költenek, és az ő esetükben a legnagyobb az esélye annak, hogy az első szembejövő ajándékot veszik meg nekik.
A felmérés arra is kitért, hogy az európaiak milyen gyakorisággal és milyen módon lepik meg önmagukat ajándékokkal. A megkérdezettek majdnem fele havi rendszerességgel vagy még gyakrabban vásárol élvezeti cikket, leggyakrabban ruhát, táskát vagy cipőt. Bár az európaiak 58%-a úgy érzi, időnként megérdemli a kényeztetést, sokuknak bűntudata van tőle, főként a fiatalabb generáció körében, akik úgy gondolják, spórolniuk kéne. A leggyakoribb célja az ilyen vásárlásoknak, hogy felvidítsuk magunkat: a válaszadók 42%-a akkor vásárol magának élvezeti cikkeket, amikor rossz kedve van, vagy ha többletpénzhez jut. Nemek szerint eltérő képet mutat az önkényeztetés: a nők hajlamosabbak (51%) rá, mint a férfiak (33%), valamint utóbbiak majdnem harmada alkohollal lepi meg magát, míg a nők 38%-a kozmetikumokat vásárol ilyenkor.