A nemrég lezárult Nagy HR-Kvíz eredményei magukért beszélnek: a HR-esek szerint manapság a munkabér és a képzési támogatások után az egészségcélú juttatások a legfontosabbak.
A kérdőívet kitöltő HR-szakemberek válaszai alapján a vállalati humánerő-stratégiát 33%-ban a tulajdonos vagy az anyavállalat határozza meg, de jó hír, hogy 30%-uk úgy látja, a világ gyors változásaira is képesek reagálni. Van tehát nyitottság az újdonságokra.
A 2022 decemberében készült felmérésben résztvevő HR-esek szerint 2022-ben egy ideális juttatási paletta 5 legfontosabb eleme közé a következők sorolhatók:
Munkabér (26,4%)
Képzési, fejlődési lehetőség (23,14%)
Egészséget támogató juttatások (22,43%)
Napi költéseket támogató juttatások (16,82%)
Lakhatási támogatás (11,21%)
A kitöltők szerint viszont a legkevésbé hatékony a munkahelyi juttatási kínálatban a szórakozás és a hobbik támogatása.
A SmartHumed által készített kutatás kíváncsi volt arra is, hogy a humánerőforrás szakemberek körében melyek a vonzó juttatási elemek. Itt a munkabér után a dobogó második fokára került az egészség támogatása. A toborzásért, vállalati kultúráért felelős szakemberek tehát fontosnak tartják, hogy a cégek kínáljanak ilyen támogatást a munkavállalóiknak a megfelelő színvonalú bérek kiegészítéseként.
A chatbot alapú kutatás felsorolt számos, a Pénztárunkon keresztül, akár kedvezményes adózással is elérhető egészségcélú juttatást, mint prevenció, szűrővizsgálatok; gyors magán járóbeteg ellátás; foglalkozás egészségügy; utógondozás, rehabilitáció; kórházi fekvőbeteg ellátás; virtuális klinika, videóorvos. A HR-esek közel 32%-a szerint ezek együttes, összehangolt működése eredményezi leginkább a munkavállalók rendelkezésre állását.
Amennyiben ezek együttes megléte nem biztosított, akkor a prevenció, a szűrővizsgálatok, és a gyors magán járóbeteg ellátás a leginkább támogatott egészségügyi juttatási forma.
Forrás: Nagy HR-kvíz
Arra a kérdésre, hogy mi határozza meg egy sikeres juttatási paletta elemeit, egyértelműen a munkavállalói igényeket említették a legtöbben. Ezen kívül fontos, hogy mérni is tudják egy-egy juttatási elem hatékonyságát és az is, hogy az elemek illeszkedjenek a munkáltató céljaihoz.
Forrás: Nagy HR-kvíz
A kutatás készítői azt is vizsgálták, mit tesznek a cégek a munkaerő rendelkezésre állásáért. A HR-esek több mint fele azt állította, hogy a meglévő kollégák megtartásáért igyekeznek mindent megtenni. Ezek szerint nem az új munkaerő felvételére helyezik elsődlegesen a hangsúlyt. A toborzási technika így csak a második helyre került a munkaerő megtartást követően. Érdekes az is, hogy a munkáltatói márka vonzóvá tételét említették a legkevesebben, 8%-kal az utolsó helyre került.
Az egészségpénztári juttatás minden szempontból ideális, hiszen célzott támogatásként több elemből álló csomagot is kínálhat a cég, a juttatás kihasználtsága pedig akár elemenként is mérhető.