A többség nem engedheti meg a megfelelő színvonalú egészségügyi ellátást (2022.11.01)
Az Ipsos idén nyáron 34 országban online platformon végzett egészségügyi felmérése szerint Magyarország szinte minden kérdésben a sor végén kullog. A jelenleg elérhető ellátást nem tartják jónak, és nem hisznek abban sem, hogy a jövőben javulni fog.
Magyarország az egészségügy jelenlegi és várható, jövőbeni állapota, az egészségügy minősége, az orvosok elérhetősége a várólisták hossza tekintetében éppúgy a lista hátulján végzett a vizsgált 34 ország közül, mint az egyenlő ellátás, az egészségügybe fektetett lakossági bizalom, az egészség ára vagy az információhoz való hozzáférés terén – sorolja a Népszava az Ipsos friss nemzetközi felmérésének eredményeire hivatkozva.
Bár a nemzetközi felmérésben a megkérdezettek több mint a fele (53%) jónak írja le országa egészségügyi szolgáltatásainak minőségét, és úgy gondolja, hogy a legjobb kezelésben részesül, de csak egyharmaduk (33%) gondolja úgy, hogy egészségügyi szolgáltatása javulni fog az elkövetkező években. Egyetértés van abban is, hogy a rendszer túlterhelt (61%) és a hozzáférés, valamint a létszámhiány jelenti a legnagyobb kihívást (42%). Országonként vizsgálva az eredményeket azonban hatalmas különbségeket látunk.
A kutatás alapján Magyarországon a lakosság jelentős arányban – 53% – gondolja rossznak a hazai egészségügyi szolgáltatásokat és mindössze 14% mondta azt, hogy nagyon jó. Különösen nagy gondot okoz a várakozási idő, amit a válaszadók 65%-a emelt ki kihívásként, 51% szerint pedig nehéz időpontot kapni a helyi orvosokhoz. Magyarországon az információhoz jutást is lényegesen többen említették problémásnak, mint a nemzetközi átlag. Azokban az országokban, ahol a lakosság összességében elégedettebb az egészségügyi ellátással és a szolgáltatások színvonalával, az információk hozzáférhetőségét sem érzik problémásnak.
A jövőbeni kilátásokat illetően is a magyarok voltak a leginkább pesszimisták: mindössze a válaszadók 8%-a számít javulásra, 45% szerint viszont tovább fog romlani az ellátás minősége. Bizalom tekintetében is Magyarország zárja a sort. Arra a kérdésre, hogy vajon az adott országban hozzájut-e a legjobb minőségű kezeléshez, a válaszadók 70%-a nemmel felelt, és csupán 10% állította, hogy bízik abban, hogy a legjobb ellátást kapja.
A költségeket is a magyarok érzik a legmagasabbnak. a válaszadók 83%-a szerint sokan nem engedhetik meg maguknak a minőségi ellátást, és 70%-uk állította, hogy az ellátórendszer nem biztosít mindenki számára egyenlő hozzáférést a minőségi kezelésekhez.
A felmérés kapcsán megkérdeztük a Patikapénztárat, hogy a több mint 20 éves múlttal bíró egészségpénztári intézményrendszer hogyan tudja javítani a hazai egészségszolgáltatások színvonalát.
– Bár az egészségpénztári intézményrendszernek nincs ráhatása az ellátórendszer struktúrájára és minőségére, a szolgáltatásaink jelentős mértékben hozzájárulnak ahhoz, hogy a pénztártagok kedvezőbb feltételekkel jussanak hozzá a magánellátás keretében elérhető ellátásokhoz. A Pénztár kötelességének érzi azt is, hogy széles körben megossza a megbízható forrásból származó egészségügyi információkat, és népszerűsítse az egészségtudatos életmód alappilléreit – válaszolta megkeresésünkre Sebők Orsolya, a Pénztár kommunikációs igazgatója.