Az iroda nem vész el, csak átalakul (2020.12.01)

Lassan körvonalazódik az új normális a munkahelyeken. Nemcsak a juttatási rendszereket alakítja át a COVID-járvány, hanem a munka és a munkahely szerepét is végérvényesen megváltoztatja. Az elkövetkező hónapok egyik nagy kérdése, hol és hogyan fogunk dolgozni.

A járvány legalizálta az otthoni munkavégzést. Így van ez a szó szoros értelmében, hiszen már készül a Munka Törvénykönyvének ezzel kapcsolatos módosítása. De igaz ez átvitt értelemben is: a munkáltatók félelmei enyhültek, már nem gondolják, hogy a távmunka automatikusan lógáshoz vezet. Egyúttal felismerték a home office előnyeit: hosszabb távon csökkenthetők általa az irodabérléssel, fenntartással kapcsolatos költségek s növekedhet a munkaerő-megtartási képesség. Utóbbit az indokolja, hogy sok alkalmazott is megkedvelte az otthoni munkát: általa megmenekülnek a bejárás nyűgétől, hatékonyabban, térben s időben kötetlenebbül tudnak dolgozni – mutat rá az IFUA Horváth & Partners szakértője a Portfolion megjelent cikkben.

Ugyanakkor a hátrányok, a kockázatok is felszínre kerültek. Mint a Budapesti Corvinus Egyetem és az IFUA közös tavaszi kutatása kimutatta, a társaság, a kollégák hiánya kisebb-nagyobb mértékben mindenkit megviselt. Voltak, akiknek nagyon elegük lett az egészből, mert ők az irodában képesek igazán a munkájukra koncentrálni. Az időben kötetlenebb munkavégzés hátulütője volt, hogy mindig elérhetőnek kellett lenni, s ha egyes cégeknél ez nem is volt igaz, akkor is ez volt a látszat. Mindenki ki volt téve annak, hogy megbízhatóan működnek-e az IT rendszerek, s a vezetőknek főtt a feje amiatt, hogy nem tudták, hogyan kell a munkatársaikat távolról irányítani.

Ma ott tartunk, hogy a „home office” előnyei nyilvánvalóvá váltak, és biztos, hogy ez a fajta munkavégzés teret fog nyerni. De nem tűnik el az iroda sem, hiszen annak is megvannak a maga előnyei. Egymás mellett, egymást kiegészítve folyik majd az otthoni és az irodai munka: a munkahelyek „hibriddé” válnak. Ennek kialakulását ösztönzi a jelenlegi járványhelyzet is: a személyes érintkezéseket csökkenteni kell, de a teljes bezártsághoz senki sem akar visszatérni – olvasható a szakértői cikkben.

Milyen a hibrid iroda?

  • Ugyanakkora térben kevesebben dolgoznak, mint korábban.
  • Megnőnek a közösségi terek, hiszen sokan elsősorban a társaság kedvéért akarnak időről-időre beköszönni.
  • Szükség van csendes, személyes terekre is a nyugodt, elmélyült munkához.
  • Kellenek tárgyalók is, de olyan berendezéssel, hogy a távolról dolgozók is be tudjanak kapcsolódni a megbeszélésekbe.
  • A munkaszervezés sokkal rugalmasabb lesz: megszűnik a 8 órás munkarend, a munkatársak ott és akkor dolgoznak, amikor akarnak (alkalmazkodva persze a csapatmunkához).
  • A „jelenlét” másodlagossá válik, a hangsúly a feladat elvégzésére kerül. De maguk a feladatok is gyakrabban változnak – ennek szükségességét is katalizálta a COVID-járvány.

Járvány után

Amit tavasszal tűzoltás-jelleggel tettek meg a vállalatok, azt most szisztematikusan át kell gondolniuk. Át kell állniuk valódi digitális működésre, nem elég a különböző dokumentumok beszkennelése és továbbküldözgetése e-mailen. Ahol lehet, automatizálni kell. Új működési modellt kell kialakítani. Ennek hasznát a járvány után, hosszú távon is élvezni fogják – véli a tanácsadóiroda szakértője.

Fotó: freepik.com


Vissza

Multi-Pay Zrt.
Székhely:
1022 Budapest, Bimbó út 18.
Ügyfélszolgálat: (06 1) 210 9797
Telefon: (06 1) 210 9774
E-mail cím:
multi-pay@multi-pay.hu
Bankszámlaszám:
10702019-65910144-51100005
Copyright © Multi-Pay Zrt. Minden jog fenntartva.
map0_0 map1_off map2_off map3_off map4_off map5_off map1_on map2_off map3_off map4_off map5_off map0 map2_on map1_off map3_off map4_off map5_off map0 map3_on map1_off map2_off map4_off map5_off map0 map4_on map1_off map2_off map3_off map5_off map0 map5_on map1_off map2_off map3_off map4_off map0 map0_0 map1_off map2_off map3_off map4_off map5_off